VHF

VHF taxi zet uitbreidingsplannen door

Foto: VHF

VHF taxi uit Brasschaat gaat ondanks de coronacrisis door met zijn uitbreidingsplannen. Het taxibedrijf gaat ergens in de eerste maanden van 2021 vanuit Kontich werken. Zo wil VHF ook ten zuiden van Antwerpen klanten aan zich binden.

Het taxibedrijf liep al langer met de plannen rond en verkreeg nog voor coronatijd groen licht van de bank. De crisis heeft de plannen flink vertraagd, maar Steven Van Hoof zet door. Ook de bank heeft zich niet teruggetrokken en financiert de plannen van het taxibedrijf, dat goede pre-corona cijfers kon overleggen.

De recente openingsplanning voor januari 2021 is wel weer verschoven door de nieuwe coronamaatregelen en de sluiting van de horeca. “Het is moeilijk om positief te blijven met een regering die steeds meer sectoren sluit en de sluiting steeds vaker verlengt”, concludeert Van Hoof. Hij kiest nu voor een start van de activiteiten in Kontich als bepaalde sectoren, zoals de luchtvaart en de horeca, weer wat aantrekken.

Tesla’s als uithangbord

De laatste weken zijn besteed aan het aanleggen van de benodigde bedrijfsinfrastructuur in Kontich. Zo werd een kantoor met loods ingericht waar de auto’s op geslagen worden. Tevens werden laadpalen geïnstalleerd en het dak voorzien van zonnepanelen voor het opladen van de elektrische auto’s. Op deze manier worden de operationele kosten gedrukt.

Elektrische auto’s blijven ook in Kontich het uithangbord van het bedrijf, benadrukt Van Hoof die vanuit hier Zuid-Antwerpen wil bedienen. Corona heeft de elektrificering van het wagenpark van VHF achteruit geworpen, maar de ondernemer is vastberaden de vergroening door te zetten. “Normaal gezien hadden we dit jaar vijf tot tien bestaande auto’s vervangen met Tesla’s, maar door omstandigheden is het vooralsnog bij één gebleven.”

Tekst loopt door onder de foto

Zonnepanelen VHF in Kontich
VHF wekt zelf elektriciteit op voor de Tesla’s waar het mee rijdt

In de aanvankelijke plannen zou de VHF-vloot in Kontich uit louter elektrische voertuigen bestaan. Door de economische crisis wordt nu in eerste instantie een gedeelte van de vloot overgeheveld uit Brasschaat. Hetzelfde geldt voor de chauffeurs. “Om die manier kunnen we onze chauffeurs hopelijk allemaal uit tijdelijke werkloosheid halen”, legt Van Hoof uit. Momenteel zitten twintig van de veertig chauffeurs werkloos thuis. Het bedrijf telt 21 taxi’s, waarvan tien Tesla’s.

40 procent activiteitsgraad

Ook VHF taxi heeft erg te lijden onder corona, maar toch lijkt het bedrijf er beter af te komen dan veel sectorgenoten. Van de 21 taxi’s heeft het toch nog zo’n acht tot negen voertuigen op de weg. “Wij draaien aan 35 tot 40 procent van onze normale omzet. Sommige economische sectoren draaien nu wel goed en daarin hebben we veel zakelijke ritten”, vertelt de ondernemer, die onder andere de IT bedoelt.

Van Hoof benadrukt dat deze omzet bij lange na niet voldoende is om de kosten te dekken. Behalve de doorlopende kosten, heeft het bedrijf ook te maken met hoge vaste lasten. “Neem bijvoorbeeld de verzekering van de Tesla’s. Dat is stukken duurder dan de verzekering van normale taxiauto’s en ligt rond de 500 euro per maand.”

Toch gelooft de ondernemer heilig in het taxibedrijf, waarbij het rijden met luxe elektrische auto’s tot de grootste troeven van de onderneming hoort. “Ondanks de hoge verzekeringskosten probeer ik zo veel mogelijk Tesla’s op de weg te houden. Op het vlak van energieverbruik en onderhoud zijn deze een stuk goedkoper dan de auto’s met een verbrandingsmotor”, besluit hij.

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.