Taxi Gent

Corona en taxidecreet zorgen voor leegloop Gentse taxisector

Foto: Matthias Vanheerentals / ProMedia

Van de 300 zelfstandige taxichauffeurs die Gent vóór de coronacrisis telde, zijn er nu nog zo’n 180 over. Ook zo’n 35 chauffeurs in vaste dienst verlieten de sector. Politici en taxiondernemers wijten dat echter niet alleen aan corona; er wordt ook naar het taxidecreet gewezen.

Dat blijkt uit cijfers die gemeenteraadslid Sara Matthieu (Groen) heeft opgevraagd. Matthieu is ook onder de indruk van de cijfers. “De cijfers die ik gekregen heb, zijn nog veel erger dan ik had durven vermoeden”, zegt Matthieu. “Het is heel problematisch. Het komt natuurlijk door corona en het Vlaams taxidecreet. Ik vrees dat dit een enorme impact zal hebben op het aanbod. Maar ook op menselijk vlak is het erg. Veel taxichauffeurs zijn hun werk kwijt.”

Het bedrijf H&S Drive Limo uit Gent, dat vooral luchthavenvervoer en shuttlediensten aanbiedt, bevestigt de problemen. Hakim Henni is algemeen manager van H&S Drive Limo. “Ik heb de samenwerking met vier chauffeurs, waaronder een weekendchauffeur, moeten stopzetten door corona. Van de drie wagens heb ik er twee moeten wegdoen. De ritten die binnenkomen, doe ik zelf. Ik ken veel taxichauffeurs die hun wagen verkocht hebben.”

De taxichauffeur hoopt dat de stad Gent iets kan doen. “Met de nieuwe wetgeving moeten we 350 euro per jaar betalen per wagen. Ik hoop dat ze een compensatie kunnen doen en het nog één jaar kunnen afschaffen of kunnen kwijtschelden. Ik heb nog voorgesteld om het uit te stellen. Ze hebben me zelfs afgedreigd. Als je niet betaalt komen er zelfs gerechtskosten bij, kreeg ik op een brief van de stad Gent. Wat medeleven tonen is hen totaal vreemd.”

Schepen schrikt

Bevoegd schepen Filip Watteeuw (Groen) schrikt in het Nieuwsblad van de gitzwarte cijfers. “De taxisector was al geen makkelijke, het zijn echt geen vetpotten voor de chauffeurs. Maar wij zien taxi’s als een aanvulling op het openbaar vervoer. Niet alles is te bereiken met bus of tram. Als je in piekperiodes lang zou moeten wachten, wordt dat een probleem.”

Volgens gemeenteraadslid Sara Matthieu van datzelfde Groen heeft de stad inspanningen gedaan. “De stad Gent heeft ook taxicheques gegeven voor wie naar het vaccinatiecentrum moest”, zegt Matthieu. “De cheques zijn bedoeld voor mensen die in vervoersarmoede zitten of minder mobiel zijn. Het taxidecreet heeft wel voor stevige concurrentie gezorgd – ondermeer met de Ubers van deze wereld – en daar hebben we helaas niets aan kunnen doen.” De taxibelastingen werden in 2020 al vier maanden opgeschort. De schepen bekijkt of dit kan verlengd worden.

Miserie begonnen met taxidecreet

Volgens zelfstandig taxichauffeur Joeri Cools uit Gent is er meer aan de hand dan enkel corona alleen. Hij wijst met de vinger naar het taxidecreet. “Het strengere taxidecreet is in elkaar geknutseld ten voordele van Uber. De regels zijn nu voor iedereen gelijk, dat is het startschot geweest van de uitval van de taxi’s, en corona heeft dat versneld. De mensen gebruiken door de crisis minder een taxi want taxivervoer is nog steeds een luxeproduct, ze gaan er op besparen. Momenteel zitten we nog steeds onder de taxiklandizie van vóór corona, we zitten nog maar aan een kwart bezetting.” Cools was vroeger voltijds taxichauffeur maar combineert dat werk ondertussen met nog drie andere activiteiten.

De komende jaren moet de Gentse taxisector bovendien versneld overschakelen naar elektrische wagens, veel eerder dan andere regio’s in Vlaanderen. “Het taxidecreet bepaalt dat pas in 2030 moet overgeschakeld worden naar een elektrische taxivloot”, zegt Cools. “Alleen de stad Gent heeft dat zo’n vijf jaar vervroegd. Elektrische wagens zijn enorm duur, terwijl de inkomsten naar beneden gaan. De taxi’s bloeden en het bestuur van de stad Gent heeft dat door die maatregel nog verergerd. We hebben de inkomsten niet om op zo’n korte termijn over te schakelen naar een elektrische vloot. Er zijn bovendien nog onvoldoende laadpalen beschikbaar, bijvoorbeeld aan het Sint-Pietersstation.”

Sofie Aelterman, kabinetsmedewerker van schepen Watteeuw, zegt dat de elektrische taxi’s er wel zullen komen. “We hebben de verplichte vervanging van e-taxis al met een jaar uitgesteld. Het was voorzien dat nieuwe voertuigen vanaf 1 januari 2021 elektrisch moesten zijn, dat is nu 1 januari 2022. Daarnaast hebben we de elektrificatie van grote voertuigen ook nog een jaar opgeschoven omdat de markt er nog niet klaar voor is. We houden dat dus wel in de gaten. We hebben de vraag van de sector onder de loep genomen, maar het lijkt ons niet correct om taxi’s te laten investeren in een nieuw voertuig dat ze binnen drie jaar sowieso niet meer mogen gebruiken. We houden dus wel vast aan onze doelstelling om tegen 2025 de taxi’s 100 procent elektrisch te rijden.”

Stad doet veel voor taxisector

De taxisector vreest vooral dat er te weinig laadpalen zijn. Volgens Cools is ook de zichtbaarheid en vindbaarheid van taxi’s aan het Sint-Pieterstation een probleem. Aelterman geeft aan dat er de komende weken nog gesprekken met de NMBS over deze kwestie gepland staan. Ze benadrukt verder dat er veel wordt gedaan voor de taxisector.

“We houden bijvoorbeeld vast aan onze standplaatstaxi’s, net om ze te beschermen tegen Uber, dat trouwens nog niet actief is in Gent”, zegt Aelterman. “Zo krijgen de Gentse taxi’s toch aan aantal privileges, zoals standplaatsen in het centrum, regelmatig overleg met de stad, vaste tarieven. Taxi’s zijn ook niet verplicht om zich als standplaatstaxi te registreren, dat is een vrije keuze. We hebben nog steeds een wachtlijst, de vraag is dus groter dan het aantal plaatsen.” De taxi’s zijn bovendien ook ingezet voor vaccinatievervoer, stelt Aelterman, die niet uitsluit dat de taxikwesties die Gent kent ook in andere grote steden spelen.

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.