Autocar bij Station Luik. Foto: Matthias Vanheerentals / ProMedia

Autocar wordt crisiscentrum in zwaar getroffen Wallonië

Nu het treinverkeer nog altijd plat ligt in het door overstromingen hard geraakte Wallonië, blijkt welke belangrijke rol de autocar- en taxisector spelen in deze watercrisis. TaxiPro bezocht de getroffen gebieden Theux en Verviers.

Vanuit Brussel geraken we met de trein probleemloos tot in Luik, een stad die eveneens zijn portie waterellende kende. Maar als we naar Verviers, Spa of Theux willen doorreizen – drie zwaar getroffen gebieden – kan dat niet meer per trein. Door het noodweer ontspoorde een trein die flink wat schade aanrichtte. Het kan nog wel even duren eer alles hersteld is.

De NMBS kan gelukkig zoals altijd bij stremmingen een beroep doen op vervangbussen van private autocarbedrijven. Al moeten er nu natuurlijk meer bussen worden ingezet dan normaal. “Vanuit Luik zelf zijn er continu zes bussen onderweg om de reisweg te verzekeren voor drie verbindingen”, zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols. “Daarnaast zijn er in de ruimere regio nog twee bussen die tussen Verviers en Spa pendelen.”

De reizigers kunnen op hun NMBS-app zien dat ze op een bus moeten overstappen. Als we aankomen in Luik, staat er een bus van het bedrijf De Wilg uit Bree te wachten. Reizigers kunnen hier op vertoon van hun vervoersbewijs gratis mee doorreizen naar Verviers. We reizen met een vriendelijke chauffeur in één ruk over de autostrade door naar het station van Verviers. Op de achtergrond klinkt een populair radiostation. De voorziene tussenstops kunnen door de waterellende niet aangedaan worden. De chauffeur vertelt ons dat de Waalse openbare busmaatschappij TEC zelf te weinig bussen heeft en dat de private autocars een mooie aanvulling bieden.

Stad in puin

Eenmaal aangekomen in Verviers staat er een autocar van een andere maatschappij te wachten die ons veilig naar Theux brengt. De connectie verloopt vlot. Ook hier geraken we met ons NMBS-vervoersbewijs op de bus. Eenmaal aangekomen in Theux zien we een stad in puin. De winkelstraten liggen er verlaten bij. Huizen zijn letterlijk opengereten door het water. Overal ligt modder en er waait zand rond. Duizenden inwoners zitten zonder water en elektriciteit. Aan een kraampje kunnen buurtbewoners gelukkig de broodnodige spullen krijgen. De lokale supermarkt is uiteraard dicht door waterschade. Een militair en een politiehelikopter houden een oogje in het zeil.

In Theux zien we een mobiel crisiscentrum van verzekeraar Ethias. Het centrum is ondergebracht in een autocar van Keolis. De bus rijdt de komende weken door alle getroffen Waalse gebieden. Inwoners kunnen er terecht om hun schade-aangiftes te doen. Ze kunnen er ook psychologische bijstand krijgen. De bus is nodig omdat enorm veel huizen en gebouwen van de gemeentelijke overheden beschadigd geraakten door het water. Ze zijn onbruikbaar geworden en hebben geen water, elektriciteit en internet. Ethias kon daarom niet anders doen dan voor deze operatie bussen in te huren.

Internetverbinding en toilet

Een medewerker van Ethias is lovend over de bus van Keolis. “Het is zeer praktisch” zegt Bernard, schade-expert bij Ethias. “We hebben een goede internetverbinding op de bus. Zo kunnen we meteen de schadedossiers van de klanten opstarten. Dat gebeurt op de bus door vier medewerkers. Ze werken in de bus met hun laptops. Als het regent, is een bus ook handig. In de autocar is er bvoendien een toilet.”

De buschauffeur van Keolis probeert er het beste van te maken. “Het is snel moeten gaan” vertelt hij. “Ze hebben me vorige week vrijdag vrijdag gebeld en we waren meteen operationeel. We moeten ons aan elke situatie aanpassen maar het lukt. De dagen zijn zeer lang. Ik ben elke dag al om 7.00 uur onderweg en we stoppen rond 18.00 uur. De mensen houden zich sterk.”

Dringen en urgent

Na ons bezoek aan Theux keren we terug naar Verviers. Met wat vertraging komt een bus van de Waalse vervoersmaatschappij TEC ons ophalen. Eenmaal terug in Verviers gaan we polshoogte nemen in de winkelstraten. Ook hier zijn de winkelstraten zwaar getroffen. Alles ligt in puin. De inboedel van de winkels, die helemaal verteerd is door het water, ligt op de straat. Het lijkt wel oorlogsgebied. Er hangt een doordringende geur.

We praten met Michel, uitbater van Central Tax. Het taxibedrijf bedient de regio Spa-Verviers met negentien taxi’s. Het bedrijf heeft het druk met allerhande opdrachten. Michel wil ons toch nog iets bijzonders kwijt. Een verzekeringsbedrijf heeft de taximaatschappij gevraagd om een zwaar getroffen familie 1.000 euro voor te schieten. Zo kan het gezin, dat alles kwijtraakte, meteen voeding en kledij kopen.

“De verzekering heeft me dat nooit eerder gevraagd om dit te doen”, zegt Michel Lognoul. “Maar blijkbaar was de situatie zo dringend en urgent dat dit de snelste manier was om de getroffen familie aan geld te helpen. Maar voor mij geen probleem. We werken al jaren met dat verzekeringsbedrijf samen en ze hebben ons beloofd dat bedrag terug te betalen. Normaal moeten we voor de verzekering mensen naar een ziekenhuis of hotel brengen. Maar deze vraag was van een heel andere aard.”

Lees ook: Overstromingen treffen Waalse taxisector

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.