Gent. Foto: iStock / Vladislav Zolotov

Gentse taxichauffeurs opgelucht over verdwijnen concurrerende wandelbus

Deze maand verdwijnt de wandelbus uit het straatbeeld in Gent. Dat bevestigt schepen voor Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen). Het contract tussen de stad en uitbater Keolis wordt niet hernieuwd. Vanuit de Gentse taxisector klinken opgeluchte signalen.

De elektrische busjes waren aanvankelijk bedoeld als een steunmaatregel van de stad Gent, na de invoering van het circulatieplan. Zo bleef de binnenstad bereikbaar voor minder mobiele mensen. Volgens schepen Watteeuw waren de busjes een belangrijk instrument om de mensen welkom te blijven heten in Gent.

In de praktijk reden deze busjes vaak leeg rond. Volgens de schepen heeft de coronacrisis dit concept geen goed gedaan. De stad onderzoekt nu andere manieren om hun jaarlijkse budget van 480.000 euro het best te kunnen inzetten. Daarbij wordt gedacht aan meer fietstaxi’s in de binnenstad.

Geen succes

De Gentse taxisector reageert alvast opgelucht dat dat de wandelbusjes worden stopgezet. Hoewel de busjes geen groot succes waren, werden ze toch gezien als concurrentie. “Het project richtte zich wel degelijk op onze klanten die moeilijk te been waren en in de omgeving van de Korenmarkt boodschappen gingen doen”, zegt de Gentse taxichauffeur Joeri Cools.

“Dan staan we daar aan de Korenmarkt met tien taxi’s nog langer te wachten op klanten. Dit hele project was van het begin één grote flater, zoals nog vele andere initiatieven in Gent. Die busjes reden al die tijd vrijwel leeg rond. Het enige waar die busjes voor zorgden, is een nog grotere schuldenberg voor de Stad Gent.”

Oneerlijke concurrentie

Het viel Cools verder op dat de busjes ook buiten de stadskern van Gent reden. “Ze mogen normaal niet van hun route afwijken, maar doen dat toch. Ik heb al busjes aan het station van Gent zien rijden, terwijl ze daar niet mogen komen. Vaak werden de mensen door het busjes gewoon thuis afgezet.”

De chauffeur heeft van klanten gehoord dat passagiers van deze wandelbus vaak een paar euro aan de bestuurder gaven. Maar hij wijst erop dat dit voertuig dan nog steeds goedkoper blijft 10 euro voor een taxi. “Ja, natuurlijk was dit dus concurrentie voor ons”, besluit hij.

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.