John Schoonenberg, Antwerp-Tax

Antwerp-Tax schaft twee elektrische taxibusjes aan

Antwerp-Tax gaat twee elektrische minibusjes aankopen. Dat gebeurt enerzijds omdat een test met dit voertuig naar tevredenheid verliep, maar ook omdat de traditionele brandstofversie van dit voertuig niet de vereiste milieuscore haalt en Antwerp-Tax wel aan die eisen wil voldoen.

De minibusjes met klassieke brandstof voldoen volgens Antwerp-Tax niet meer aan de voorwaarden van deze tijd. De vloot van bedrijf is momenteel voor 50 procent overgeschakeld op diesel plug in hybride voertuigen. Deze voertuigen voldoen aan de strenge milieuvoorwaarden die de nieuwe Vlaamse wetgeving oplegt tot 2030. Antwerp-Tax beschikt over een hoogspanningscabine met achttien laadpalen om de wagens op te laden. Een hybride voertuig opladen duurt ongeveer zestig minuten.

Volledig elektrisch rijden is volgens het taxibedrijf een moeilijk verhaal, gezien het beperkt bereik en het tussendoor moeten opladen van de voertuigen. De aankoopprijs van dergelijke elektrische wagens ligt 75 procent hoger. Het taxibedrijf gelooft niet dat ze dit ooit kunnen recupereren met lagere onderhoudskosten en goedkopere brandstof. Dat EV-wagens publiekelijk laden veel duurder zou zijn dan rijden op traditionele brandstoffen, klopt volgens de leverancier van de voertuigen echter niet. “Opladen via een snellader is meestal duurder, maar een standaard publieke laadpaal komt ongeveer break-even uit voor een EQV. Dit omdat de EQV een veel hoger gemiddeld verbruik heeft dan bijvoorbeeld onze EQA ten opzichte van hun variant met verbrandingsmotor”, aldus Hedin Automotive.

Niet verkrijgbaar als hybride

Antwerp-Tax zet nu toch de stap om twee volledig elektrische minibusjes aan te schaffen. De test met de EQ Vito van Mercedes-Benz verliep goed. “Natuurlijk zijn we tevreden met onze hybride voertuigen maar de Mercedes-Benz Vito is niet verkrijgbaar in hybride uitvoering”, zegt Schoonenberg. “We hebben met de wagen gereden op diverse trajecten, zowel in stadsverkeer als op de grote baan met verschillende bestuurders. Ik moet zeggen dat het goed meevalt. De Ecoscore van de Vito diesel ligt rond de 57 en die van de EQV rond de 79.” Hoe dichter bij de 100, hoe milieuvriendelijker het voertuig is.

Schoonenberg was vooraf niet enthousiast maar draaide door de test bij. “Ik was niet zo’n voorstander van elektrische wagens maar ik moet echt zeggen dat het geen straf is om met deze wagen te rijden. Je ervaart een grote rust in de wagen. Je mist wel het motorgeluid. De wagen is goed geïsoleerd, zodat je ook vrijwel geen buitengeluiden hoort. Zowel in de stad als op de grote weg rijdt de wagen zeer comfortabel, ook in de bochten. Alleen bij verkeersdrempels moet je goed op je snelheid letten omdat je – waarschijnlijk door het gewicht – anders een flinke hobbel neemt.”

Actieradius van 355 kilometer lijkt haalbaar

Het verbruik is natuurlijk afhankelijk van de rijstijl van de bestuurder en het gekozen rijprogramma. “Ik heb zelf gereden met het rijprogramma E, waarbij je een balans hebt tussen efficiëntie en comfort”, zegt Schoonenberg. “Op een traject van Antwerpen naar Vlissingen, zo’n 85 kilometer op de grote weg en zo’n 40 kilometer in de stad, haalde ik een verbruik van 26 kWh per 100 kilometer. Op de terugweg, 90 kilometer en vrijwel allemaal buiten de stad, haalde ik een verbruik van 24 kWh per 100 kilometer.”

Het artikel gaat verder onder de foto

John Schoonenberg, Antwerp-Tax

Schoonenberg wil wel benadrukken dat hij een vrij rustige bestuurder is en op de grote weg niet sneller gereden heeft dan 110 kilometer per uur. “Na nog enkele kilometers in de stad gemaakt te hebben, had ik in totaal 225 kilometer gereden en gaf de wagen aan nog voor 168 kilometer stroom te hebben. Het ziet er dus naar uit dat de opgegeven actieradius van 355 kilometer haalbaar is. Zeker in stadsverkeer kun je redelijk wat stroom recupereren bij het afremmen.”

De laadtijd van de EQV is zo’n 9 uur voor een volle lading bij 11 Kw. “Dat is nogal wat”, zegt Schoonenberg. “Dat zou betekenen dat je voor taxigebruik de wagen maar één shift per dag kan laten draaien. Met een snellader kan de wagen tot 80 procent opgeladen worden in 45 minuten. Dit maakt het dan wat interessanter. Zolang de elektrische wagens alleen op 11 kW geladen kunnen worden, zal er een vrij lange laadtijd zijn. Onze laadpalen kunnen met 22 kW laden, wat de laadtijd sterk vermindert, maar nog lang niet alle elektrische wagens kunnen dit aan.”

Willen én moeten aanschaffen

Schoonenberg denkt dat wanneer Antwerp-Tax een eigen snellaadstation heeft en de chauffeurs onderweg indien nodig ook snel kunnen bijladen, het misschien wel haalbaar is om de wagen als taxi in te zetten. “Dit is natuurlijk ook afhankelijk van het aantal beschikbare publieke laadpalen in Antwerpen”, zegt hij. “We willen de wagen aanschaffen, maar dat moeten we ook omdat de ‘normale’ Mercedes-Benz Vito niet voldoet aan de wettelijk Ecoscore. En we willen onze klanten toch de mogelijkheid blijven bieden om met meer dan vier personen in één taxi te kunnen zitten.”

Volgens Schoonenberg zijn er vrijwel geen onderhoudskosten aan deze wagen. “Maar of dit opweegt tegen de normale onderhoudskosten is natuurlijk de vraag”, zegt Schoonenberg. “Op de accu’s wordt een garantie gegeven van acht jaar of 160.000 kilometer. Als je weet dat onze wagens zo’n 100.000 kilometer per jaar rijden is het hoogstwaarschijnlijk zo dat we toch zeker één keer de accu’s moeten vervangen. Wat de prijs daarvoor zal zijn, weten we op dit moment nog niet. Als de totale kosten van het wagenpark door de aanschaf van elektrische wagens die vanaf 2030 wettelijk verplicht zijn enorm stijgen, zullen ook de taxitarieven stijgen.”

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.