Tankstation. Foto: iStock / bizoo_n

Zorgt dure diesel voor hogere taxitarieven?

De ongekend hoge dieselprijzen zijn geen goed nieuws voor de bus- en taxisector. Sommige taxibedrijven sluiten niet uit dat ze op enig moment de hogere kosten in hun tarieven moeten doorberekenen.

De dieselprijzen zitten momenteel aan een enorme recordhoogte. En dat merkt het taxi- en busvervoer ook. De kosten nemen toe. Johan Juttens van Taxi Johan in Kortrijk voorspelt: “Als de prijzen blijven stijgen, dan zal de klant er zeker wel wat van voelen. Alles hangt af hoe lang het blijft duren voor de prijzen dalen. Er is natuurlijk een maximumprijs voor de brandstof in België.”

Ook Taxi Speedy in Tervuren sluit maatregelen in de toekomst niet uit. “We merken wel dat de prijzen hoger liggen, maar het is niet extreem”, zegt Gert Schepers. “We gaan het nu niet doorrekenen aan de klant. Maar als het blijft stijgen, zullen we de prijzen wel moeten opslaan, zo veel is duidelijk.”

“Ik maak me er wel zorgen over”, zegt Ken De Wever over de voortdurende prijsstijgingen. “Het is een pijnpunt. Ik heb wel voldoende marge ingebouwd in mijn tarieven. Als je een correcte prijsanalyse maakt van je auto, werkuren en alle kosten, dan is het haalbaar om die prijsstijging van de diesel aan te kunnen. Ik heb liever een hogere winstmarge, dan dat ik dag en nacht ga rijden.”

Voordeel van eigen pomp

Taxi City Express in Hasselt is niet van plan om de tarieven te verhogen. “De prijs voor de taxiritten blijft behouden”, zegt Fakhar Ahmad. Bij Taxi Jenny in Leuven geldt hetzelfde. “We hebben het geluk dat we groothandelsprijs hebben want we hebben een eigen pomp, maar uiteraard zien we ook een hogere afrekening,” zegt Matthias Liekens. “Alles is in de voorbije jaren duurder geworden, buiten een taxirit. Dus ja: wij ondervinden ook de gevolgen. Wie niet?” Taxi Jenny denkt er niet aan om de prijzen te verhogen.

Tarieven aanpassen is makkelijker geworden

Wat taxifederatie GTL betreft, is het normaal dat de bedrijven van de taxisector de hogere exploitatiekosten doorrekenen in hun prijzen aan de klanten. “Naast de hogere brandstofkosten kampen de bedrijven ook met de veel hogere voertuigprijzen die zij na de coronacrisis moeten betalen om aan de strengere milieueisen beantwoorden, zoals hybride voertuigen”, zegt Pierre Steenberghen.

“Er zijn leveringsproblemen bij de autoconstructeurs en de importeurs van nieuwe wagens, maar ook voor onderdelen. Het aanwerven van nieuwe chauffeurs is nu moeilijker omwille van attesten die vereist zijn om een bestuurderspas te krijgen. In meerdere steden werden de tarieven al verhoogd met soms 10 à 15 procent op een jaar tijd. Met de nieuwe taxiwetgeving zijn de tarieven veel vrijer dan voordien, zodat deze ook sneller kunnen aangepast worden aan de marktsituatie. Vroeger moesten de bedrijven op lokaal vlak een hele procedure doorlopen om toestemming voor tariefverhogingen te krijgen van de overheid. “

Autocars: prijs niet zomaar verhogen

Ook de busmaatschappijen ondervinden hinder van de hogere brandstofprijzen. Autocars Van Aerschot in Scherpenheuvel-Zichem is één van hen. “Het schommelt inderdaad de verkeerde kant uit”, zegt zaakvoerder Katty Van Welde namens het bedrijf dat alleen dieselbussen heeft. “Het is lang geleden dat het nog zo erg is geweest met de prijzen. Het is een lastige zaak, zeker omdat onze sector nog niet hersteld is van de coronacrisis. Dan denk ik vooral aan het toerisme en het ongeregeld vervoer.”

De prijzen aanpassen wil ze echter niet zomaar doen. “Zeker voor kleine ondernemingen als de onze is dat lastig. We kunnen wel de vervoersindex toepassen, die er voor een stuk rekening mee houdt. Voor reizen die nu doorgaan, veranderen we niets. Maar voor offertes die we opmaken voor volgend jaar zullen we in de kleine lettertjes er wel aan toevoegen dat er indien nodig aanpassingen moeten gebeuren. We voelen dat mensen terug willen beginnen reizen, maar dan moeten we wel een interessante prijs kunnen aanbieden.” Elektrisch rijden zou uitkomst kunnen bieden, maar dat is voor Van Aarschot nu nog niet realistisch.

Dieseltoeslag

Volgens vakbondsman Steven Steyaert, sectorverantwoordelijke BTB ABVV Bus en Car, is er deze week overleg gepland met de sector. “In de bussector vraagt men bij sommige ritten blijkbaar een dieseltoeslag”, zegt Steven Steyaert. “Deze week komt dit op de agenda.” De Federatie van de Belgische Autobus- en Autocarondernemers (FBAA) vindt dat de autocarbedrijven zelf kunnen bepalen of ze de extra kosten al dan niet doorrekenen. “Elk bedrijf heeft zijn eigen strategie daarvoor”, zegt Kim Taylor van FBBA.

En er is nog meer slecht nieuws voor de professionele dieselgebruikers. De federale regering werkt in het kader van het Fit for 55-pakket aan een belastinghervorming die het klimaat ten goede moet komen. Er komt een afbouw van het fiscaal voordeel op de professionele diesel. Dat staat in het begrotingsakkoord van premier Alexander De Croo en zijn vicepremiers. De FBAA vindt dat geen goed idee, zowel qua timing als inhoudelijk. “Een ondoordachte afschaffing die geen rekening houdt met de economische en concurrentiële context zal het broze herstel van onze sector, die zwaar te lijden heeft gehad onder de coronapandemie, fnuiken.”

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.