Troom (foto: Troom)

Taxisector kritisch op nieuwe chauffeursdienst met studenten

GTL en de taxivakbonden zijn kritisch op de nieuwe chauffeursdienst Troom, die studenten inschakelt om klanten met hun eigen voertuig te vervoeren. Door deze constructie is geen taxilicentie nodig en er klinken vooral vragen of en aan welke regels worden voldaan.

Troom is een privévervoersdienst waarbij studenten worden ingeschakeld om klanten – zoals CEO’s, ondernemers, consultants, dokters en advocaten – met hun eigen voertuig te vervoeren. Het systeem werkt via een app waar de klant een rit kan boeken. Momenteel zijn een tachtigtal studenten aangesloten en tegen het einde van het jaar zullen dat er honderd zijn.

Mathia Palaia van Troom benadrukt dat we zijn bedrijf geen taxidienst mogen noemen. “We zijn een bedrijf dat privéchauffeurdiensten levert en hiervoor studenten in dienst neemt. De chauffeur rijdt van A naar B en terug naar A. Mensen kunnen ons dus niet boeken om van A naar B te rijden. Het is een laagdrempelige manier om je reistijd om te zetten in werktijd. En uiteraard ook voor klanten die een glaasje willen drinken en niet meer zelf achter het stuur kruipen.”

Geen concurrent

Palaia geeft toe dat zijn dienst als concurrentie wordt gezien voor de erkende taxidiensten. “Ik krijg wel vaker commentaar van taxichauffeurs en snap dat ook volledig. Men zou kunnen zeggen dat we een concurrent zijn van de taxidiensten. Maar uit ervaring blijkt toch dat we een ander segment van de markt bedienen. Onze klanten genieten liever van het comfort van hun eigen wagen waar een chauffeur ter beschikking blijft in plaats van een taxi te gebruiken.” De studenten, die werken in de vorm van een studentencontract, kunnen zelf kiezen voor welke ritten ze zich aanmelden en de klant kan dan kiezen.

Aan de verzekeraar van de wagen moet hiervoor wel worden aangegeven dat er mogelijk een andere bestuurder met de wagen zal rijden. De wagens moeten omnium verzekerd zijn, zo staat in de voorwaarden van Troom, waardoor de klant in de wagen is verzekerd. De studenten hebben ook een arbeidsongevallenverzekering. Troom voert momenteel zelf nog onderhandelingen met verzekeraars om de wagen zelf nog eens volledig te verzekeren.

Verboden als werknemer

Bij taxifederatie GTL stellen dus vragen over deze constructie. “Ik vraag mij af of dit oké is”, zegt Pierre Steenberghen. “Het is alleszins geen taxidienst, want het wordt uitgevoerd met het voertuig van de klant/passagier. Bij taxi wordt het uitgevoerd met het voertuig van het vergunde bedrijf en door een chauffeur van het bedrijf zelf. Als werknemer van de uitbater of zelfstandige chauffeur, die eigenaar is van het voertuig en van de vergunning.”

“Als werknemer is dit verboden want dan is er sprake van terbeschikkingstelling van personeel aan derden en dat mag enkel door daarvoor erkende bedrijven zoals interimkantoren”, vervolgt Steenberghen. “Als zelfstandige chauffeur kan het werken als privéchauffeur op andermans voertuig wel, als je telkens voor andere klanten rijdt. Als je voor steeds dezelfde opdrachtgever werkt, dan is er sprake van schijnzelfstandigheid. In elk geval moeten de chauffeur en de vervoerde passagier goed opletten voor een degelijke verzekering. Want wie is verantwoordelijk bij een ongeval? Of valt dit onder het statuut van de deeleconomie? Dan moet het platform (Troom) daarvoor erkend zijn.”

Palaia weerlegt de kritiek van GTL. “Ik wil hier even duidelijk maken dat wij geen interim kantoor zijn. Wij bieden geen werknemers aan die je een bepaalde job kan laten doen. Wij bieden een dienst als chauffeur aan. Net zoals een consulting bedrijf zijn opgeleid personeel laat werken aan een opdracht voor een klant. Hier valt al zeker niet te spreken over deeleconomie en ook niet over interim.”

Tekst gaat verder onder de foto

Troom (foto: Troom)

Ondergraving taxistatuut

Ook taxi-vakbondsman Erik Maes van AVBB stelt zich vragen. “Het is zo dat dit soort diensten niet onder het taxidecreet vallen. De studenten rijden immers met de wagens van de klanten. De vraag die gesteld kan worden is of deze mensen goed verzekerd zijn, want anders betalen zij het gelag voor de ongevallen. Wat Troom doet is eigenlijk het ter beschikking stellen van personeel, dat mag in principe enkel door interimkantoren. Voor de rest blijft de vraag onder welk statuut dit alles gebeurt en aan welke loon en aan welke arbeidsvoorwaarden ze werken.”

Maes ziet in zulke diensten opnieuw een ondergraving van het beroep als taxi/VVB-chauffeur en van de taxisector op zich. “Het systeem lijkt mij wat gebaseerd op de Young Responsible drivers. Uiteraard hebben wij hier een aantal bedenkingen bij. Om taxi/VVB-chaffeur te worden moet je voldoen aan een aantal voorwaarden, zoals minstens 21 jaar zijn, medische keuring ondergaan, bestuurderspas hebben, blanco strafblad kunnen voorleggen, stratenkennis opdoen. Ook de taxibedrijven moeten aan een aantal voorwaarden voldoen om te mogen opereren. Volgens ons is dat in het geval van Troom allemaal niet nodig.”

“We stellen ons natuurlijk ook vragen rond het loon en de arbeidsvoorwaarden van die student-chauffeurs”, vervolgt Maes. “Onder welk statuut worden zij tewerkgesteld: loondienst, interim, P2P, (schijn)zelfstandig)? Wat is hun verloning? Worden zij per rit betaald, per uur? Genieten zij dezelfde voordelen die er in de taxisector bestaan, zoals de ARAB-vergoeding en uniformpremie?”

Veel vragen onbeantwoord

Vakbondsman Yves Toutenel van het ACV volgt deze redenering. “Ik stel me eerlijk gezegd ook wel vragen bij deze constructie. Ik weet uit ervaring dat ik mijn verzekering op de hoogte heb moeten stellen wanneer mijn dochter is beginnen te rijden met onze privéwagen. Dit had als resultaat dat de premie bij de verzekering werd verhoogd. Ik stel me dan ook de vraag, zelfs bij een omniumverzekering, wie het gelag zal betalen bij een ongeval. De bestuurder of de eigenaar van de wagen? Ik kan me ook niet inbeelden dat de klant telkens zal doorgeven aan zijn verzekering wanneer er een jongere achter het stuur zit.”

Verder vraagt Toutenel zich ook af onder welk statuut de studenten zullen tewerkgesteld worden en aan welk uurloon? “Vermits Troom aangeeft dat ze via een app zullen werken, hebben ze dan ook een aanvraag ingediend om als platform erkend te worden of hebben ze een licentie als interimkantoor? Worden er aan de studenten dagcontracten gegeven en hebben ze een garantie van een minimum aantal uren per dag? Hebben ze nog andere rechten en verplichtingen? Worden ze betaald terwijl ze zitten te wachten op de eindgebruiker? Kortom: vele vragen die momenteel voor ons nog onbeantwoord blijven.”

Opportuniteit in plaats van bedreiging

Bedrijvencampus Corda Campus uit Hasselt – waar zo’n 250 moderne technologiebedrijven zijn gevestigd – zien Troom in elk geval zitten. Alle bedrijven kunnen de dienst namelijk gratis uitproberen. Bij GTL en de taxivakbonden klinken toch vooral veel vragen. Volgens Raf Degens, algemeen directeur van Corda Campus, is Troom een aanvulling op het bestaande taxiwerk.

“De traditionele taxi doet hier natuurlijk ook nog steeds heel wat ritten en dus ook goede zaken. Zij gaan hier geen taxiritten mee verliezen. Het verschil zit in het type reis: vandaag wordt er geen taxi geboekt om van Hasselt naar Gent te rijden. Die worden ingezet voor andere doeleinden. Een taxibedrijf moet het dus zeker niet als een bedreiging zien. Dit kan zelfs een opportuniteit voor ze zijn: misschien kunnen ze in de toekomst ook chauffeurs ‘op verplaatsing’ aanbieden. Dan heeft de klant de keuze: ofwel met een professionele taxi met professionele chauffeur ofwel met eigen wagen met professionele chauffeur.”

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

3 reacties op “Taxisector kritisch op nieuwe chauffeursdienst met studenten”

Vandoorne Rudy|10.11.21|11:31

Na de minder mobiele centrale, na het luchthavenvervoer, nu dit weer, er blijft niet veel meer over voor de gewone taxi.

Erwin Colpaert|10.11.21|12:00

En over GetDriven geen reacties? Doet dit reeds jaren met studenten/jongeren aan prijzen waar geen enkel taxibedrijf kan mee concurreren… Tegenwoordig worden door dergelijke diensten alle regels waaraan een regulier taxi/VVB bedrijf moet voldoen omzeild ten koste van “de brave” kleine zelfstandige taxi/VVB aanbieders…

Loose Bart|11.11.21|14:29

Ik begrijp het niet dat ze het blijven aanhouden dat dit geen onderkruip is voor de VVB en taxisector??? Waarom hoeven wij dan nog een vergunning, zware verzekering en dergelijk aan te vragen mits we dan gewoon een zogezegd schijnbedrijf van verhuur van voertuigen kunnen opstarten en dan extern zogezegd chauffeur(s) in huur kan stellen en gedaan alle rompslomp met vergunningen, verzekeringen en 6 maandelijkse keuring van voertuigen toch of ben ik volslagen mis????

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.