Vaccinatievervoer in Antwerpen welkom in rustigere zomerperiode

Koen van Oorschot: ‘Er zal altijd nood zijn aan taxi’s’

In een eindejaarreeks blikt TaxiPro met enkele vooraanstaande actoren uit de taxiwereld terug op 2021. Zo ook met Koen Van Oorschot, voorzitter van de Antwerpse Provinciale Taxi Unie en zaakvoerder van Antwerp Tax. Het afgelopen jaar was zwaar, maar hij zit niet bij de pakken neer. “Ik blijf geloven in de taxi.” 

Het hoeft nauwelijks nog gezegd te worden, maar de coronacrisis trof de taxisector hard. Ook in de provincie Antwerpen. “Vooral de taxibedrijven in de buitengebieden hebben het gevoeld”, vertelt Van Oorschot. “Heel wat zelfstandigen verminderden hun wagenpark van drie voertuigen naar één voertuig. Hoewel er in de steden nog veel beweging is, hebben ook hier veel taxibedrijven moeten terugschroeven. Een collega-taxibedrijf verminderde het aantal wagens van 70 naar 40 wagens – ik ben van 105 naar 90 voertuigen gegaan.”

Hij verwijst naar kleine zelfstandigen, die eerder drie voertuigen hadden en nu nog maar eentje. “Het is allemaal wat minder. Vooral de bedrijven die gespecialiseerd zijn in zakenvervoer en luchthavenvervoer hebben het meest geleden. Ik wil al mijn collega’s alle collega’s sterkte en steun bieden.”

Personeelstekort

Gevraagd om terug te blikken op op 2021, vertelt hij dat vooral de eerste vier maanden slecht waren. “Zodra de maatregelen in mei wegvielen, konden we snel heropleven”, zegt Van Oorschot. Personeelstekort bleek wel een uitdaging, omdat veel chauffeurs de sector hadden verlaten. Tot twee maanden terug had bij Antwerp Tax geen enkele chauffeur corona gehad. Nu zitten taxichauffeurs meer en meer in quarantaine. “Dat is niet omdat zijzelf besmet zijn, maar meer door quarantaine-preventie”, legt Van Oorschot uit.

Een tweede uitdaging was het verkrijgen van onderdelen van auto’s. “Het gebeurt dat auto’s vele maanden stilstaan, omdat er geen onderdelen te verkrijgen zijn.” Het taxiwerk piekte van oktober tot november, maar dat mocht helaas niet voortduren. In december zijn namelijk weer zware maatregelen gekomen. “Het sluitingsuur van de horeca is een drama voor onze sector”, zegt Van Oorschot. Dat geldt zeker in deze maand, traditiegetrouw een piektijd voor taxi’s. “Het zag er allemaal goed uit, tot op het moment dat de regering terug met nieuwe maatregelen kwam.

Moed houden

In 2021 heeft nog wat werk gehad met de vaccinatieritten, maar daar is niets aan verdiend. Die ritten werden voor een lagere prijs uitgevoerd. Hij hoopt dat het nachtleven weer snel op gang mag komen en dat de scholen terug opengaan. Dan kunnen er ook weer schoolritten worden uitgevoerd. Tegelijkertijd benadrukt Van Oorschot dat er altijd nood zal zijn aan taxi’s, zelfs tijdens lockdowns. “Mensen zullen altijd een taxi blijven nemen.”

Hij zit dan ook niet bij de pakken neer. Van Oorschot: “Het is geen drama. We werken nog. Overdag is er nog behoorlijk wat werk. Maar de nachten zijn zeer kalm en dat is spijtig voor de verdiensten van de chauffeurs. Die worden op percentage betaald.” Hij voorspelt het jaar niet goed te kunnen afsluiten. “Er zijn wel steunmaatregelen, maar die zijn zo opgesteld dat we er geen beroep op kunnen doen.”

Door de hele coronacrisis probeert Van Oorschot in de kosten te drukken en is hij voorzichtig qua investeringen. Maar: “Ik blijf hoe dan ook verder investeren in wagens. We hebben de nieuwe elektrobussen die begin volgende maand binnen komen. We hebben nog snellaadapparatuur gekocht. Ondanks de crisis moet je blijven investeren. Ik blijf geloven in de taxi.”

Aanpassing wetgeving

Hij kijkt dan ook benieuwd uit hoe de Vlaamse taxiwetgeving eruit gaan zien. Over een paar maanden wordt die aangepast. “Dan denk ik aan de eco-voorwaarden van de minibusjes. Die zitten heel scherp. Ten tweede zal ook de kennis van het Nederlands gewijzigd worden. Dat is momenteel een serieuze rem om personeel te werven. Dan spreek ik niet voor Antwerpen. Vooral de Brusselse rand heeft er problemen mee. Vlaanderen gaat het taalniveau wat omlaag trekken, zodat de rem op de aanwervingen weggewerkt worden.”

Koen van oorschot (Antwerp Tax)

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.