Bier, proosten, café. Foto: iStock / Dragen Zigic

Vervoer van gasten door restaurant moet aan taxiregels voldoen

Bier, proosten, café. Foto: iStock / Dragen Zigic

Sinds kort brengt restaurant Gloriëtte in Drongen gasten met een glaasje te veel op voor 6 euro naar huis. Hoewel dit niet als taxidienst bedoeld is, benadrukt het ministerie van Mobiliteit dat er wel degelijk regels gelden voor deze dienst die ook voor taxi’s opgaan.

Het is een initiatief van zaakvoerder Alain De Gryse. Hij werkt al veertig jaar in de horeca en zag al vaker klanten met een glaasje te veel op met eigen vervoer vertrekken. Op een gebelde taxi was het volgens hem vaak te lang wachten. Om te voorkomen dat zijn klanten beschonken achter het stuur stappen, bedacht hij een dienst waarbij ze voor 6 euro per rit worden thuisgebracht.

Geen taxidienst

De Gryse benadrukt dat hij geen taxidienst heeft. “Het is een proefproject en ik heb aan de Kamer van Koophandel gevraagd of dit kan. Ze hebben me verzekerd dat dit kan als er enkel verplaatsingen zijn van en naar de klant. Mocht dit aanslaan, dan denken wij dat een samenwerking met lokale taxibedrijven er zeker aankomt. Oneerlijk lijkt dit niet. Ik wil een service bieden en comfort aan mijn klanten omdat ook voor ons elke euro telt.”

Het vervoer wordt alleen in de regio Drongen verzorgt en het restaurant verdient er zelf niets aan. Het geld wordt gestort op een rekening voor kinderen die gekwetst zijn door een ongeval met een dronken bestuurder.

Regels voor gelijk speelveld

Toch bereikten TaxiPro verschillende negatieve reacties vanuit de taxisector. Ondernemers vrezen met de goedkope vervoersdienst er een partij bij te hebben waarmee niet geconcurreerd kan worden. Navraag bij het kabinet van minister voor mobiliteit Lydia Peeters leert dat men het een goedbedoeld initiatief vindt. Maar er wordt ook op gewezen dat het vervoer van personen verbonden is aan strikte regels.

“Dit om een gelijk speelveld te houden binnen die ruime diversiteit aan vervoersvormen”, zegt Kim Vandenbroucke, adjunct-woordvoerster van het kabinet van de minister. “We adviseren de uitbater van restaurant Gloriëtte in Drongen om een vergunning aan te vragen, of afspraken te maken met lokale taxi-exploitanten.”

De uitbater verdient dus niets aan de dienst omdat hij het geld voor de ritten stort op een rekening voor kinderen die gekwetst zijn door een ongeval met een dronken bestuurder. Maar hij rekent die 6 euro wel aan om klanten die in Drongen wonen naar huis te voeren. En daardoor zijn er regels voor georganiseerd vervoer van toepassing.

Boven de grens per beladen kilometer

“Het geïndexeerde kostprijstarief voor individueel bezoldigd personenvervoer bedraagt 80 cent per beladen kilometer”, zegt Vandenbroucke. “Maar wanneer je de kaart erbij neemt, stellen we vast dat de afstanden die hij aflegt voor het terug naar huis brengen van personen minder dan 7,5 kilometer bedragen, terwijl 80 cent maal 7,5 kilometer 6 euro is. Er is een grens per beladen kilometer en voor deze korte afstanden zit hij daar dus boven. Hij rekent dus meer aan dan de ondergrens van bezoldigd personenvervoer en dus moet hij voldoen aan de voorwaarden voor bezoldigd vervoer, onder andere door een vergunning aan te vragen.”

Vrijwillig vervoer

Als De Gryse zijn klanten rechtstreeks laat betalen aan het goede doel, en er dus zelf niets voor ontvangt, zou deze service onder vrijwillig vervoer kunnen vallen. “Er is ook sprake van dat niet enkel de zaakvoerder maar ook personeelsleden mensen naar huis zullen brengen. Zij worden betaald, dus dan is het vervoer dat ze uitvoeren bezoldigd, zelfs als de klant er niet of weinig voor betaalt”, zegt Vandenbroucke.

“Het is fijn om te merken dat horeca-uitbaters begaan zijn met de verkeersveiligheid en daarvoor de nodige initiatieven willen nemen, maar het vervoer van personen is gebonden aan een wetgeving en die dient gevolgd te worden. Daarom roepen we dus op om een vergunning aan te vragen, of afspraken te maken met lokale exploitanten van personenvervoer.”

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.