DTM en VHF lanceren digitaal taxiplatform BEEP

Stilstaan is achteruitgaan. Daarom grijpen de Antwerpse taxibedrijven DTM en VHF de voorbije coronacrisis aan om zich nog slagkrachtiger te wapenen voor de toekomst. Het resultaat is een samenwerking met het Antwerpse digitale taxiplatform voor zelfstandige chauffeurs, BEEP.

Op 1 juni gaat de boekingsapp live. Het resultaat is een verregaande samenwerking op operationeel niveau tussen VHF Taxi (Brasschaat), DTM (Antwerpen) en BEEP. De drie bedrijven zullen met onmiddellijke ingang de dispatching en één boekingsapp (beschikbaar in IOS en Android) delen onder de naam BEEP+. “Wij bundelen op dat vlak onze krachten”, zegt Steve Van Hoof van VHF Taxi. “Dat gaat voor alle partijen interessanter zijn.” Door de crisissen van de afgelopen jaren hebben de taximaatschappijen beslist om dit initiatief te lanceren.  “We moeten er niet flauw over doen,” zeggen Steve Van Avermaet (DTM Taxi) en Steven Van Hoof (VHF Taxi). “Ook wij hebben heel wat hinder ondervonden van de coronacrisis, zeker omdat wij hard gelieerd zijn aan de horecasector. Daarom zijn we op zoek gegaan naar manieren om onze efficiëntie te verhogen.” BEEP+ roept ook andere taximaatschappijen op om zich bij het nieuwe platform aan te sluiten.

Antwoord tegen Uber

Met een performante en efficiënte dienstverlening – met een centrale dispatch en één boekingsapp – willen DTM en VHF in en rond Antwerpen onder de vleugels van BEEP+ samen het lokale antwoord bieden op taxidiensten zoals Uber. “Wij willen ons beter wapenen tegen bepaalde platformen, die zich vandaag nog al te dikwijls in een grijze zone qua wetgeving bevinden”, zegt Steven Van Hoof. “Onze chauffeurs zijn met alle nodige vergunningen en regelgeving in orde. We screenen onze chauffeurs grondig, doen kwaliteitscontroles en checken of de wagens correct verzekerd zijn voor personenvervoer. Dat vinden we ontzettend belangrijk binnen ons businessmodel en dat geeft toch een solide garantie naar de klanten toe. Met onze samenwerking kunnen we ook veelal kleinere taxibedrijven ondersteunen. Dikwijls hebben zij 10 tot 15 wagens rijden, mét een eigen dispatch die 24/7 moet bemand zijn. We bieden hen onze dispatch-service aan en zorgen ervoor dat zij zich kunnen focussen op andere taken.”

Grotere vloot

De totale vloot van het overkoepelende BEEP+ wordt veel groter. Dat moet ervoor zorgen dat de klanten nog sneller worden bediend over een groter gebied. “Alle drie de bedrijven behouden hun eigen identiteit”, zegt Van Hoof. “Maar een klant van DTM kan nu ook een VHF-wagen krijgen en omgekeerd of een zelfstandige chauffeur van BEEP. Een andere grote verandering is dat we met een vaste fee werken, zoals BEEP dat doet. Klanten weten dus op voorhand hoeveel ze moeten betalen voor hun rit als ze deze met de app boeken. Dit blijft een enorme troef ten opzichte van de meeste collega’s die nog altijd met de meter werken.”  De app van DTM werd omgebouwd in de look & feel van BEEP tot BEEP+. Alle app gebruikers van de betrokken taxifirma’s zijn al op de hoogte gebracht.

Personeelsbeleid 

Er gaat een grote aandacht naar het personeelsbeleid.  “Onze chauffeurs zijn met alle nodige vergunningen en regelgeving in orde”, zegt Van Hoof. “We screenen onze chauffeurs grondig, doen kwaliteitscontroles en checken of de wagens correct verzekerd zijn voor personenvervoer. Dat vinden wij ontzettend belangrijk binnen ons businessmodel en dat geeft toch een solide garantie naar de klanten toe. Met onze samenwerking kunnen we ook veelal kleinere taxibedrijven ondersteunen. Dikwijls hebben zij 10 tot 15 wagens rijden, mét een eigen dispatch die 24/7 bemand moet zijn. We bieden hen onze dispatch-service aan en zorgen ervoor dat zij zich kunnen focussen op andere taken.”

Lege kilometers 

Voor het personeel van de verschillende partijen verandert er met de nieuwe samenwerking niet zoveel. “Een groot voordeel is dat onze chauffeurs veel minder zogehete lege kilometers rijden”, zegt Van Hoof. “De dispatchers – die al enkele maanden proefdraaiden – moesten zich wel een beetje aanpassen, omdat ze nu een centrale dispatch vormen voor de drie taxibedrijven. De werknemers behouden binnen BEEP+ alle rechten, zoals anciënniteit en dergelijke. Niemand hoeft te vrezen voor zijn job. Integendeel, deze unieke samenwerking zorgt net voor jobzekerheid op lange termijn en kadert in een duurzame efficiëntieverhoging binnen de 3 ondernemingen.”

Onderwerpen: ,

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.