Max Mobiel Gent

Keolis en Selecta Cars nieuwe vervoerders van Max Mobiel in Gent

Max Mobiel, dat collectief vervoer op maat en woon-werkverkeer regelt in Gent, heeft een nieuwe samenwerking afgesloten. Keolis Heyerick Zulte zal samen met Selecta Cars zorgen voor een nieuwe en meer uitgebreide dienstverlening in de Gentse Zeehaven. “We zijn trots op het vertrouwen dat wij en onze chauffeurs gekregen hebben om dit collectief vervoer uit te voeren,” zegt Hanne Deschacht, exploitatieverantwoordelijke van Keolis in Oost- en West-Vlaanderen.

Moeilijk bereikbaar

Max Mobiel vzw organiseert collectief woon-werkvervoer in en rond Gent. In het bijzonder rijden hun busjes naar bedrijventerreinen die moeilijk bereikbaar zijn met het openbaar vervoer, waaronder het gebied North Sea Port. Dagelijks brengt Max Mobiel zo’n 600 werknemers van en naar hun werkplek. “Max Mobiel houdt zo ieders werkplek dichtbij, en zorgt voor minder auto’s op onze wegen. Dat is in de eerste plaats sociaal: mobiliteit mag voor niemand een drempel naar werk zijn. Het is ook ecologisch: kiezen voor Max Mobiel is kiezen voor duurzaam en multimodaal vervoer,” zegt beleidsverantwoordelijke Vic De Muynck.

Nieuwe exploitanten

Omwille van het stopzetten van de samenwerking met de vorige vervoerder, moest Max Mobiel op zoek gaan naar nieuwe exploitanten om het woon-werkvervoer uit te voeren. Keolis Heyerick zal samen met Selecta Cars zorgen voor een nieuwe en meer uitgebreide dienstverlening in de Gentse Zeehaven. Zo zal Zeehaven-West door Keolis uitgevoerd worden en neemt Selecta Cars Zeehaven-Oost voor haar rekening.

Shuttlediensten

Het inzetten van 1 bus haalt ongeveer 15 auto’s van de weg, waardoor de file- en parkeerdruk sterk afneemt, vertelt Hanne Deschacht, exploitatieverantwoordelijke voor Keolis in Oost- en West-Vlaanderen. “We voeren op dit moment al jaren shuttlediensten uit in het technologiepark in Gent, reeds in samenwerking met Max Mobiel, en diensten voor WEBA. Als vervoerder vinden we het belangrijk dat busvervoer een aantrekkelijk alternatief wordt in het woon-werkverkeer.”

Reservatie via applicatie

Om gebruik te maken van de shuttlediensten in de haven, dient men een reservatie te maken via de gratis applicatie. “Passagiers moeten – in tegenstelling tot gewone shuttleritten – tegen een bepaalde deadline een aanvraag indienen via de applicatie. Deze applicatie is uniek, omdat het real-time informatie voorziet voor zowel de chauffeurs als de passagiers. Onze chauffeurs moeten door deze nieuwe manier van werken even schakelen, maar gelukkig voorziet het team van Max Mobiel voldoende ondersteuning en begeleiding,” gaat Deschacht verder.

Online reservatiesysteem

De app MBus voor werknemers bevat een online reservatiesysteem. De aanvraag voor een rit naar de Gentse Zeehaven moet tegen een bepaalde deadline ingediend worden. Daarna schiet de planning in gang en zal er een bus aan een chauffeur toegekend worden met een exacte locatie en tijdstip waarop de rit zal starten.

QR-code

De werknemer ontvangt na de aanvraag een unieke QR-code die bij het instappen aan de chauffeur getoond moet worden. Met een aparte app voor de chauffeurs kan deze QR-code, afgedrukt of via de app, gescand worden. De buschauffeur krijgt alle details via de mobiele applicatie: hoeveel personen er opstappen en waar de passagiers afstappen.

Onderwerpen:

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.