Taxiritten ook toegelaten in het Mobiliteitsbudget

daklicht / beeld gemaakt door Taxipro – Matthias vanheerentals

In 2019 voerde de Belgische wetgever het Mobiliteitsbudget in, met als doel meer duurzame verplaatsingen te stimuleren. Wat betekent dit nu voor de taxisector? We vroegen het aan HR-dienstverlener SD Worx, een sociaal secretariaat dat de lonen van meer dan een miljoen Belgen berekent elke maand.

Het mobiliteitsbudget werkt als volgt. Wanneer een werkgever het mobiliteitsbudget invoert in zijn onderneming, krijgen de werknemers de mogelijkheid hun (recht op een) bedrijfswagen in te ruilen voor een jaarlijks budget. “Elke werknemer kan met dat budget zijn mobiliteit zelf invullen, om zo vlotter en milieubewuster op het werk te geraken”, zegt Joyce Hendrickx, juridisch adviseur van SD Worx. “Het jaarlijks bedrag is afhankelijk van het type bedrijfswagen, waarop de medewerker recht had. De werknemer hoeft niet perse zijn wagen op te zeggen. Hij of zij kan bijvoorbeeld kiezen uit een kleinere duurzame auto, maar ook  bijvoorbeeld een (deel) fiets of gebruik maken van autodelen of taxiritten.”

Concept

Het concept is dat de werknemer zelf aan het stuur zit van zijn eigen mobiliteit. Werknemers kunnen het mobiliteitsbudget vrij besteden in drie pijlers, rekening houdend met de bestedingsmogelijkheden die de werkgever aanbiedt. Ze kunnen kiezen voor:

Pijler 1: een milieuvriendelijke bedrijfswagen;

Pijler 2: huisvestingskosten en duurzame vervoermiddelen, zoals de taxi.

Pijler 3: cash. Het saldo van het budget dat op het einde van het jaar overblijft, ontvangt de werknemer in geld.

Werkgever

Het initiatief ligt bij de werkgever. Hij is niet verplicht om het mobiliteitsbudget in zijn onderneming in te voeren. In zijn aanbod van duurzame vervoermiddelen (pijler 2) kan hij zelf een selectie maken, rekening houdend met zijn mobiliteitsbeleid en de mobiliteitsbehoeften van zijn personeel. De werkgever kan onder meer volgende duurzame mobiliteitsoplossingen voorzien. Dan denken we aan zachte mobiliteit. Hieronder vallen de aankoop, huur, leasing, onderhoud, verplichte uitrusting en uitrusting ter bevordering van de veiligheid en zichtbaarheid van de bestuurder en passagier van onder andere bromfietsen en (elektrische) fietsen. Verder denken we aan abonnementen of losse tickets voor het openbaar vervoer, fietsvergoedingen, huisvestingskosten zoals huur en interest van hypothecaire leningen bij woonplaatsen binnen een straal van 10 km van de normale plaats van tewerkstelling. En last but not least: Deeloplossingen, zoals carpooling en autodelen. Het gaat ook om het gebruik van taxivervoer.

Taxisector

Volgens Joyce Hendrickx, juridisch adviseur van SD Worx, kan een werkgever dus ook gebruik maken van een taxisector. “Een werkgever kan dus sinds een paar jaar met het Mobiliteitsbudget iets extra aanbieden aan zijn werknemers, maar eerst moet hij zelf kiezen welke duurzame mobiliteitsalternatieven, afhankelijk van de werknemersbehoeften, hij wilt aanbieden of stimuleren. Naast abonnementen of losse tickets voor het openbaar vervoer kan de werkgever ook het gebruik van taxiritten laten financieren. Werknemers die in het mobiliteitsbudget stappen, hangen niet meer vast aan één optie voor hun mobiliteit. Met het mobiliteitsbudget kunnen ze in de toekomst ook vlot de taxi nemen. Men zegge het voort.”

Over SD Worx

SD Worx is een sociaal secretariaat dat zeer brede diensten rond human resources levert: van loonberekening en -administratie, sociale wetgeving, fiscaliteit en verloningsbeleid tot het aantrekken en ontwikkelen van het talent dat bedrijven succesvol maakt. Op deze vlakken biedt het bedrijf naast dienstverlening en advies ook slimme software oplossingen en opleidingen. Bedrijven van alle grootte, en van elke sector kunnen bij SD Worx ook terecht voor outsourcing van hun verloning en HR en voor internationale tewerkstelling. SD Worx is ondertussen actief in negentien landen: België (hoofdkantoor), Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Ierland, Italië, Kroatië, Mauritius, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland.

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.