Taxi Gent

Stad Gent tikt taxichauffeurs op de vingers: “ze dwingen klanten om cash te betalen!”

Foto: Matthias Vanheerentals / ProMedia

De dienst Mobiliteit van de stad Gent kreeg verschillende klachten van burgers via twitter over het feit dat sommige Gentse standplaatshouders hen verplichten om cash te betalen. De stad Gent heeft alle taxibedrijven in Gent een e-mail gestuurd om hen erop te wijzen dat ze de klanten niet meer mogen dwingen om cash te betalen, maar hen de keuze moeten geven: cash of elektronisch betalen. De stad zal hierop extra controleren.

Vanaf 20 juli 2022 is de keuzevrijheid tot betaalmiddel voor klanten van elke onderneming in België, ook federaal wettelijk verplicht. Ook taxi’s vallen hieronder. Na klachten van taxigebruikers over het feit dat bepaalde taxichauffeurs enkel cash aanvaarden, heeft de stad Gent recent een email gestuurd naar de Gentse taxisector om hen er op te wijzen dat ze de klant de keuze moeten geven in hun betalingsmiddel. “Zoals in ons stedelijk reglement opgenomen is, heeft de klant de keuzevrijheid in de betalingswijze (ofwel cash ofwel met de kaart)”, benadrukt de dienst mobiliteit van de stad Gent in de e-mail aan de taxichauffeurs. “Gelieve deze keuzevrijheid te respecteren en de klanten niet te dwingen om cash te betalen.” De stad geeft ook aan hierop te zullen controleren.

Mobiliteitslandschap 

Vanuit de Gentse taxisector komen enkele reacties. Bij V-Tax, de grootste taximaatschappij in Gent, wordt benadrukt dat ze verschillende betalingsmethoden accepteren. “Wat V-Tax betreft worden de verschillende betaalmethodes steeds correct voorgesteld aan de klant”, zegt Martijn Steenhaut, CEO van Huur en Stuur dat V-Tax uitbaat.  “In een moderniserend mobiliteitslandschap lijkt het mij een minimum dat klanten ook elektronisch kunnen betalen voor hun rit.”

Belastingen ontduiken

Andere taxichauffeurs – die de regels steeds correct toepassen – reageren liever anoniem. “De reden waarom malafide taxichauffeurs enkel cash aanvaarden is ofwel omdat men belastingen ontduikt, of personeel in dienst heeft dat niet voltijds tewerk gesteld is maar toch méér dan een voltijdse job uitoefent”, zegt een Gentse taxichauffeur anoniem. “Of men weigert bankaarten omdat de taxirit té kort is…op deze manier schuift men de korte rit door naar een chauffeur achteraan. Of omdat men dan met de klant rondjes kan rijden tot wanneer er een bankautomaat wordt gevonden. De enige oplossing is méér controles én sanctioneren. Het lost niets op om de malafide chauffeurs te benaderen via een vriendelijk mailtje….dat lachen ze gewoon weg.”

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.