“België heeft nood aan taxiplan”

Hype (copyright : Hype)

België heeft nood aan een taxiplan om de sector te decarboniseren. Dat zegt Bart Biebuyck, uitvoerende directeur van de  Clean Hydrogen Partnership bij de Europese Commissie. Dat is een publiek-private samenwerking voor onderzoek, technologie ontwikkeling en demonstratieprojecten op het gebied van waterstof en brandstofcellen.

Sinds vrijdag rijdt er in Brussel een eerste waterstoftaxi rond. Het is een éénjarig proefproject van Virya en Taxis Verts. In het verleden werden al pogingen gedaan om waterstoftaxi’s uit te rollen, onder meer in Brussel. “Dat is toen niet gelukt, vooral dan door administratieve problemen”, zegt Bart Biebuyck, uitvoerende directeur van de  Clean Hydrogen Partnership bij de Europese Commissie. “De licenties van de taxi’s en de administratie vormden een issue. Het bleek in Brussel een gevoelig onderwerp te zijn. De taxiwetgeving stond toen nog niet op punt. Nochtans zijn er mogelijkheden genoeg. Naast Brussel waar je reeds twee tankstations hebt zou ook Antwerpen  een goede case zijn, gezien er daar ook reeds twee waterstoftankstations zijn. De tankstations zijn publiekelijk beschikbaar. DATS24 is momenteel bezig nog enkele waterstoftankstations in België te bouwen zoals bijvoorbeeld in Erpe-Mere, Haasrode en Herve.

Nieuw taxiplan

Een nieuw taxiplan zou kunnen uitstippelen waar er waterstoftankstations nodig zijn, zodat de locatie taxivriendelijk is. Biebuyck doet een oproep naar de beleidsmakers. “Zet je samen met de taxibedrijven en bespreek niet enkel het business plan. Maar bespreek ook hoe je als overheid de taxisector kan helpen om te decarboniseren. Als je een tankstation bouwt voor waterstof, zet er dan ook wat laadpalen bij. Dan kan iedereen er terecht.”

Buitenland

In het buitenland zijn er al veel taxi’s op waterstof. “We zijn gestart in Parijs”, zegt Biebuyck. “Daar is het een succes geworden. Er zijn veel waterstoftankstations bijgebouwd. Er rijden al meer dan 100 waterstoftaxi’s rond in Parijs. De komende tijd zal er zelfs opgeschaald worden naar 600 taxi’s. Tegen dat de Olympische spelen in 2024 in Parijs plaatsvinden moeten er al 1000 waterstoftaxi’s rondrijden.”

Partnership

Hype, een onafhankelijk taxibedrijf, heeft samen met verschillende partners de waterstoftaxi’s ontwikkeld in Frankrijk. In Parijs heeft het partnership tussen twee grote bedrijven -Air Liquide en Toyota- ervoor gezorgd dat de uitrol van waterstoftaxi’s vlot verliep (zie foto van een waterstoftaxi van Hype) boven artikel). “Vroeger werkten die weinig samen”, zegt Biebuyck. “Dat is mooi aan waterstof dat nieuwe spelers elkaar ontmoeten. Dat is het succes geweest. De opschaling en de snelheid in Parijs komt door de ondernemers en grote bedrijven die er achter zitten. In andere steden nam de taxisector dan weer zelf het initiatief. In Londen en Kopenhagen is het een taxibedrijf dat het zelf heeft gedaan. Daar zijn echt taxibedrijven die er achter zitten.”

Hoge energieprijzen

Biebuyck vindt dat waterstof de dag van vandaag zeer aantrekkelijk is, gezien de toegenomen energieprijzen. “De brandstof- en aardgasprijzen zijn enorm gestegen, terwijl de prijzen voor waterstof gelijk zijn gebleven in bepaalde gevallen.  Waterstof speelt ook in op de noden van een taxibedrijf. Een taxibedrijf moet zo veel mogelijk kunnen rijden en zo veel mogelijk mensen kunnen vervoeren. Dat kan hij doen met waterstof. Je kan het tanken in 3 à vier minuten, terwijl het al snel een half uur tot drie kwartier duurt om de wagen op te laden aan een snellaadpaal. Waterstof heeft een langere “driving range”. De taxisector kijkt eerder naar waterstof dan een batterij. Beide technologieën hebben hun plaats. Voertuigen die intensief gebruikt worden, neigen naar waterstof. Waterstof is circulair.  Je start met water en je eindigt met water.”

Vele projecten

Bart Biebuyck is uitvoerende directeur van de clean hydrogen partnership bij de Europese Commissie. Vanuit de hele EU werken hier 370 grote bedrijven en 110 onderzoeksinstellingen en universiteiten aan mee. Derde partner is de Europese Unie zelf, vandaar dat het om een publiek-private samenwerking gaat. Het is gericht op waterstof- en brandstofcellen. De Europese Commissie startte in 2008 met een onderzoeksprogramma inzake de productie, distributie en toepassing van waterstoftechnologie. Sinds de opstart in 2008 werd er gezamenlijk meer dan twee miljard euro gepompt in 287 projecten, waarvan er nog een 100-tal lopen, waaronder enkele projecten naar taxi’s. “We financieren ondermeer taxi’s die in waterstof investeren”, zegt Biebuyck. “Een deel van die projecten zijn al in Parijs, Londen, Hamburg en Kopenhagen gerealiseerd.  Ook andere grootsteden  maken plannen voor waterstof projecten met inbegrip van taxi’s.”

Prijs

Bart Biebuyck heeft vorig jaar nog een prijs gewonnen naar aanleiding van zijn bijdrage aan de ontwikkeling van een waterstofstrategie in de Benelux. Zijn inzet werd beloond met een medaille en een oorkonde vanwege het Benelux-parlement, een interparlementair adviserend orgaan met leden uit de verschillende Beneluxlanden. “Met zijn visie op de waterstofstrategie in de Benelux heeft hij de drie landen een bijzondere dienst bewezen op wetenschappelijk en economisch vlak”, klonk het toen bij de prijsuitreiking.

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.