Uber

Meer chauffeurs krijgen toegang tot de flexibele verdienmogelijkheden van Uber-app

Uber

Uber introduceert een nieuwe functie voor ritten in Brussel – Uber Taxi – waarmee taxichauffeurs ritten kunnen aanbieden via de Uber-app. Alle Brusselse taxichauffeurs krijgen toegang tot ritten op aanvraag via de Uber-app, waardoor ze het gebruik van en de vraag naar hun diensten kunnen verhogen. Taxifederatie GTL heeft wel enkele bedenkingen bij de manier waarop dit voorgesteld wordt.

Nadat het Brusselse parlement onlangs het nieuwe Taxiplan goedkeurde dat de taxi- en VVB-sector in Brussel wil verenigen, zijn nu alle vormen van taxi te bestellen via de Uber-app. “Voor Uber is dit ook een belangrijke stap in de ambitie om een multimodaal platform te worden dat gebruikers verschillende manieren biedt om zich in de stad te verplaatsen”, zegt Laurent Slits, directeur België bij Uber. “Deze nieuwe samenwerking tussen taxi’s en Uber komt voort uit het nieuwe Brussels taxiplan dat taxi- en VVB-diensten verenigt. Alle diensten zijn vanaf vandaag beschikbaar via één app. Voor gebruikers in Brussel betekent dit minder lange wachttijden en een betere beschikbaarheid van ritten in de hele stad.”

Win-win

Taxichauffeurs die zich hebben ingeschreven om ritten aan te bieden via de Uber-app, krijgen toegang tot nieuwe gebruikers, wat hen volgens Uber kan helpen om hun tijd zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Laurent Slits, directeur België bij Uber, ziet deze lancering als een echte vooruitgang waar zowel chauffeurs als gebruikers van profiteren: “Met de nieuwe functie ‘Taxi’ krijgen meer chauffeurs toegang tot de flexibele verdienmogelijkheden die de Uber-app biedt. Dankzij de matching-technologie van Uber besteden chauffeurs minder tijd aan het rondrijden op zoek naar passagiers of het wachten op taxistandplaatsen, waardoor ze meer tijd kunnen besteden met een passagier in hun auto. Het stelt hen ook in staat hun diensten aan te bieden aan een nieuwe groep klanten, zowel lokale als internationale, die ze voorheen misschien niet konden bedienen. Het draagt ook bij om de verkeerscongestie in Brussel aan te pakken en zorgt voor minder leeg gereden kilometers in de stad.”

Hoe werkt dit voor chauffeurs?

Gebruikers die al bekend zijn met de Uber-app, zullen veel van de vertrouwde functies herkennen. De app biedt gemakkelijke en veilige betalingsopties. “Er zijn extra veiligheidsmaatregelen (zoals de foto van de chauffeur en gegevens van het voertuig, de optie om hun traject te delen met vrienden en familie)”, zegt Laurent Slits, directeur België bij Uber. “Er is ondersteuning van de helpdesk via de app, 24 uur per dag. Met Uber Taxi zien passagiers altijd vooraf de prijsklasse. De officiële taximeter wordt gebruikt om de uiteindelijke ritprijs te bepalen, die via de app wordt betaald.”

‘Samen sterker’ centraal bij Uber

De recente hervorming van de sector schept duidelijkheid en biedt kansen die talrijke nieuwe samenwerkingen en verbeterde mobiliteit mogelijk maken. Voor Laurent Slits is de lancering van Uber Taxi daar een duidelijk voorbeeld van. “We willen een echte partner van de taxisector zijn en we zijn enthousiast over dit nieuwe hoofdstuk in Brussel. Door taxi’s aan onze app toe te voegen gaan we weer een stap verder om gebruikers van onze app de best mogelijke opties te bieden om van A naar B te reizen. Hierdoor garanderen we dat gebruikers steeds de gemakkelijkste en snelste rit in Brussel kunnen plannen en boeken, of dat nu via het openbaar vervoer, met een elektrische scooter, met een VVC of een taxi is.”

Integratie

Het nieuws voor Brussel volgt op een reeks recente integraties van taxi’s in de Uber-app over de hele wereld. “Daaronder horen ook belangrijke samenwerkingen in Italië, Hongkong, Madrid, New York en San Francisco”, zegt Laurent Slits, directeur België bij Uber. “Het is duidelijk dat Uber vooruitgang boekt met zijn doelstelling om tegen 2025 elke taxi via de app beschikbaar te maken. Alleen al in 2021 hebben meer dan 120.000 taxichauffeurs zich ingeschreven om via de Uber-app hun diensten te kunnen aanbieden, waarbij een aantal Europese markten een driecijferige groei in taxiritten laten zien, zoals Oostenrijk, Duitsland, Spanje en Turkije.”

Reactie GTL

Bij GTL zien ze het hele project toch enigszins anders. “Uber heeft de zaken duidelijk op een verdraaide manier voorgesteld zegt algemeen secretaris Pierre Steenberghen van GTL. “Want in feite zijn het de VVB die tot op heden  voor UBER gereden hebben die allemaal  straattaxi’s gaan worden wanneer de Brusselse ordonnantie over de taxihervorming op 21 oktober in voege treedt. Het wordt gewoon zoals in Vlaanderen. De oude Uber chauffeur wordt een nieuwe straattaxichauffeur. Uber zal binnenkort enkel nog met straattaxichauffeurs kunnen werken in Brussel. Bestaande, “klassieke”  taxichauffeurs  zullen in de toekomst hun taximeter wel behouden, maar er komt voor hen een grotere vrijheid op het vlak van de tarieven voor  ritten die  via een taxicentrale of taxi-app besteld worden.”

Uber-chauffeurs worden taxichauffeurs

“De Brusselse Uberchauffeurs gaan allemaal een bestuurderspas (capaciteitsattest) als taxichauffeur moeten hebben”, zegt Steenberghen. “De chauffeurs die nu voor Uber rijden (nog voor enkele weken onder VVB vergunning), zullen in de toekomst onder de vergunning straattaxi werken en dus ook voor de  bestaande taxicentrales kunnen rijden. Uber gaat voortaan alleen nog taxidiensten kunnen aanbieden via zijn app in Brussel (met andere woorden, geen LVC/VVB-chauffeurs meer). Alle chauffeurs van Uber in Brussel gaan binnen de 3 maanden vanaf de inwerkingtreding van de nieuwe Taxi-ordonnantie (22 oktober) hun huidige Brusselse VVB-vergunning moeten omruilen voor een Brusselse straattaxivergunning, inclusief strengere omkadering en meer controle op uitgevoerde ritten. De ritgegevens zullen, zoals in Vlaanderen,  naar een server van de administratie moeten verstuurd worden.”

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.