lederen zetels

Matthieu van HD-Carcleaning: “Grijp snel in als een klant moet braken”

lederen zetels

Hoe houden taxichauffeurs hun wagen het best proper en schoon? En wat doen ze best als een klant plots moet braken? We praten met Matthieu De Maere van HD-Carcleaning uit Aalter. Het bedrijf heeft ervaring met het reiniging van taxivoertuigen. “Kies beter altijd voor lederen in plaats van stoffen zetels.” 

Jullie hebben een taxibedrijf begeleid met de reiniging van hun wagen. Wat hebben jullie precies gedaan?

“De carrosserie van de auto’s was redelijk grof en dof. Het taxibedrijf wilde de auto’s ook zelf kunnen wassen zonder er echt veel tijd in te steken. Het bedrijf ziet liever de wagens rijden dan stilstaan om te wassen. We hebben de wagens een behandeling gegeven. Dat gaat volgens een stappenplan dat we volgen.”

Wat hebben jullie dan gedaan?

“Op de auto’s ligt nu een beschermlaag en een laag die het wassen aangenaam en makkelijker maakt. Het taxibedrijf heeft ook de juiste sponsen, vodden, shampoo, enz… aangekocht om de auto’s te reinigen. Ik heb de auto’s 7 maanden geleden behandeld en de wagens zijn nog altijd even glad en blinkend. Als ik taxi’s zie rijden, vind ik dat de wagens altijd wel goed onderhouden zijn.”

Iedere taxichauffeur zal al eens een klant gehad hebben die moest braken. Hoe reageren we hier het best op?

“Qua comfort zit je met lederen zetels altijd beter dan stoffen zetels, waar alles sneller kan intrekken. Ook het onderhoud verloopt makkelijker bij een lederen interieur dan een stoffen interieur. Als je bij lederen zetels meteen ingrijpt wanneer iemand gebraakt heeft, dan valt het wel mee. We maken het leder weer als nieuw. Er bestaat wel een verschil in de kwaliteit van leder.”

Wat is het verschil?

“De lederkwaliteit tussen een middenklasse wagen en een duurdere klasse wagen is soms groot. Bij een middenklasse wagen heeft het leder een dikte van ongeveer 2 millimeter, bij een duurdere wagen tussen de 3 à 4 millimeter. Bij een middenklasse wagen moet je veel sneller ingrijpen om te voorkomen dat het braaksel tot in de zetelvulling doordringt.”

Maakt dat het erger?

“Als het braaksel in de zetelvulling is doorgedrongen, begint alles te ruiken en is het veel moeilijker te verwijderen. Als je verwarmde zetels hebt en het is doorgedrongen tot in de zetelvulling, moet je soms naar een specialist gaan om het leder los te maken en de vulling laten vervangen. Op de plaats waar het leder gereinigd is, kan er wel eens een kleurverschil ontstaan. Dit komt doordat de klant het zelf willen reinigen heeft, maar de verkeerde handelingen en producten heeft toegediend.”

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.