Belbus vervangen door taxi blijkt schot in de roos in Westhoek

daklicht / beeld gemaakt door Taxipro – Matthias vanheerentals

De vervoersregio Westhoek kreeg Vlaamse middelen om in het belbusgebied Veurne te experimenteren met taxiritten. Mensen die niet op de belbus geraken en voor wie er geen alternatief aan openbaar vervoer is, kunnen beroep doen op deze taxiritten. Uit de cijfers van de eerste helft 2022, die Vlaams parlementslid Loes Vandorme kreeg, blijkt dat de taxiritten aan populariteit winnen.

In 2019 werd een nieuw decreet basisbereikbaarheid goedgekeurd. Ons openbaar vervoer bestaat sindsdien uit vier lagen: het treinnet, het kernnet, het aanvullend net en tot slot het vervoer op maat waaronder de huidige werking van de belbussen vallen. Sinds januari 2023 wordt het vervoer op maat gefaseerd uitgerold. ‘Tot nu toe is het niet duidelijk wat er met de belbussen zal gebeuren’, zegt Loes Vandromme. ‘Wellicht worden die in bepaalde landelijke gebieden in vraag gesteld. Ik hoop dat die dan vervangen worden door een goed, liefst beter, alternatief. En eigenlijk ligt één van die alternatieven voor de hand en wordt bovendien al volop uitgetest,’ weet Loes Vandromme.

Taxi

Het project om belbussen te vervangen door een taxi in de Westhoek blijkt volgens Loes Vandromme een succesvol verhaal te zijn. “Tijdens het eerste projectjaar maakten maandelijks ongeveer 200 mensen gebruik van een taxi. In totaal waren er maar liefst 1507 unieke taxireizigers in 2021. Oorspronkelijk waren de middelen maar voor één jaar, maar vorige zomer werd het project verlengd, voorlopig tot eind december 2023. Uit de cijfers van de eerste helft 2022, blijkt dat de taxiritten aan populariteit winnen. In de zomermaanden werden geen taxi’s ingezet.”

Alternatief

Taxi’s blijken dus een waardig alternatief te zijn in een belbusgebied. ‘We hopen dat de minister dit project verder blijft financieren, ook na de looptijd van het project en dat ze deze resultaten in het achterhoofd houdt als het vervoer op maat definitief vorm krijgt voor de hele provincie,’ besluiten parlementsleden Vandromme en Fournier. Wie gebruik wil maken van het openbaar vervoer in de Westhoek, is veelal aangewezen op de belbus. Maar steeds vaker worden gereserveerde belbusritten geannuleerd door De Lijn, zo blijkt uit getuigenissen die Loes Vandromme en Martine Fournier, Vlaams Volksvertegenwoordigers verzamelden.

Daling

Net zoals bij het regulier vervoer ziet De Lijn ook in West-Vlaanderen een algemene daling bij het aantal belbusgebruikers. Toch blijft het gebruik van de belbus in de provincies Oost- en West-Vlaanderen nog altijd relatief hoog met 211 535 gereserveerde belbusritten in 2021. In West-Vlaanderen daalde het gebruik trouwens het minst in de voorbije 3 jaren tegenover andere provincies.

 

 

 

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.