Taxi's Amsterdam

Gelijke regels voor alle soorten straattaxivervoer in Amsterdam

Foto: Vincent Krabbendam / ProMedia

In de Nederlandse hoofdstad Amsterdam zal werk worden gemaakt van gelijke regels voor alle soorten straattaxivervoer. Zo moet er een eind komen aan de ongezonde concurrentie om de klant van de afgelopen jaren. De gemeenteraad van de Nederlandse Amsterdam heeft ingestemd met de Agenda Taxi 2020-2025 en daarvan is dit het gevolg. 

In Nederland gelden momenteel voor de opstapmarkt veel meer regels dan voor de bestelmarkt. Die ongelijkheid heeft mede gezorgd voor een taximarkt waarin niet op altijd even gezonde en nette manieren om de klant wordt gestreden. Er reden in Amsterdam voor de coronacrisis zo’n 7.000 taxi’s rond, op een totaal van circa 11.000 straattaxi’s in Nederland. De gemeenteraad stelde het nieuwe beleid voor de komende jaren eerder in november vast. De Agenda Taxi 2020-2025 gaat dus onder meer gefaseerd toewerken naar gelijke regels voor alle vormen van taxivervoer voor consumenten.

Volumebeleid

De concurrentie normaliseren is niet de enige reden waarom de gemeente het taxibeleid op de schop heeft genomen. De vele taxi’s in met name de binnenstad zetten de leefbaarheid en de luchtkwaliteit onder druk. Daar speelt het beleid op in. Amsterdam gaat verder als eerste stad in Nederland een volumebeleid toepassen. Het zal straks per stadsdeel verschillen welke taxi’s op welke momenten toegang hebben. De nieuwe regels moeten in 2022 worden uitgerold. Tot die tijd moet onder meer het volumebeleid juridisch worden onderbouwd.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is hoofdredacteur van Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.