Daklicht. Foto: Brussel Mobiliteit

Zware kritiek op afschaffing 15 minuten wachttijd taxi’s

Daklicht. Foto: Brussel Mobiliteit

Vlaams Minister van Mobiliteit Lydia Peeters wil de regel afschaffen dat er minstens 15 minuten moet worden gewacht op een bestelde taxi. Haar voornemen om het uitvoeringsbesluit van het taxidecreet aan te passen zorgt voor boze reacties vanuit de taxisector en sociale partners.

Peeters uitte haar voornemen naar aanleiding van een vraag van Vlaams parlementslid Marino Keulen in de plenaire zitting. De nieuwe regelgeving rond de taxisector is sinds 1 januari van kracht en werd door de vorige legislatuur uitgewerkt om de Vlaamse taxisector te moderniseren. Onderdeel van de nieuwe regels is dat er vijftien minuten wachttijd is voor iedereen die een taxirit bestelt. Maar Peeters ziet dat deze regel in de praktijk voor veel commotie zorgt.

“Iemand die een rit bestelt met de Uber-app zou zodoende een kwartier moeten wachten en dat is te lang, vond Uber. De 15 minuten wachttijd had tot doel om toegepast te worden wanneer het ging om een bestelde rit om iemand op te pikken aan de luchthaven van Zaventem.” De minister geeft aan dat er in het lange voortraject van het decreet nooit bezwaren zijn geuit tegen de regel.

“Maar ik sta zeker open om de nodige aanpassingen door te voeren in het uitvoeringsbesluit”, zegt Peeters. “Het kan namelijk niet de bedoeling zijn dat een gebruiker van een taxi of Uber in de kou blijft staan. Maar voor alle duidelijkheid, dit gaat hier om een bijsturing van het uitvoeringsbesluit niet om het taxidecreet.”

Bedenkelijke normen

De sociale partners van de taxisector reageren verbouwereerd op de uitspraken van Minister Lydia Peeters. “Nu lijkt het wel dat de 15 minutenregel per ongeluk in de nieuwe taxiregelgeving zou geslopen zijn”, zegt Erik Maes van BTB-ABVV. “Het is duidelijk dat die verklaringen van de minister er kwamen na protest van Uber.” Dat verbaast hem des te meer, omdat Uber eerder volop betrokken werd in het voortraject en zich ook zeer tevreden toonde met het ontwerpdecreet.

“Hiermee toont deze Vlaamse regering nogmaals aan dat ze liever voor een multinational rijdt die er bedenkelijke arbeidsrechtelijke, fiscale en ethische normen op nahoudt, dan een gelijk speelveld te willen creëren waarin Vlaamse KMO’s ook een kans krijgen”, is Maas zeer duidelijk. “Want door de 15 minuten-regel te verantwoorden als steunmaatregel aan de taxisector in Zaventem, geeft de Minister impliciet toe dat ze nodig was. De afschaffing ervan dient de lokale aanbieders de doodsteek toe, overal in Vlaanderen.”

Eerlijker moderniseren

Ook de Nationale Groepering van Taxiondernemingen (GTL) wil een grondige herziening van taxidecreet en uitvoeringsbesluit. “Als de Vlaamse regering evenveel bereidwilligheid had getoond om naar de aanbevelingen van haar eigen Strategische Adviesraad (MORA) te luisteren, had ze een eerlijkere modernisering van de taximarkt kunnen verwezenlijken, met oog voor de noden van de klant en van de Vlaamse economische en sociale belangen en was een 15 minutenregel misschien niet noodzakelijk geweest”, zegt Pierre Steenberghen van GTL. “Ze heeft de weg gekozen van de totale deregulering, in navolging van steden als New York, Londen en Amsterdam, die ondertussen op hun stappen terugkeren omwille van de vele nefaste gevolgen.”

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.