Taxistandplaats station Antwerpen

Loontrekkende taxichauffeurs zijn de pineut in Antwerpen

taxi-standplaats aan, het centraal station van Antwerpen

Op de gemeenteraad van 29 juni aanstaande zal de meerderheid in het Antwerpse stadsbestuur de opheffing van de bestaande taxireglementering goedkeuren. Dat zegt de vakbond BTB in een persbericht. “Door deze opheffing gaat de schepen van mobiliteit, Koen Kennis, nog een stap verder dan het nieuwe Vlaamse taxidecreet dat sinds 1 januari 2020 in voege ging”, zegt Frank Moreels, voorzitter BTB.

Moreels is duidelijk. “Concreet komt het erop neer dat alle voorgaande reglementering inzake taxi’s met onmiddellijke ingang ophoudt te bestaan. Zo zal er geen onderscheid gemaakt worden tussen standplaatstaxi’s en straattaxi’s, die hun klanten als het ware overal kunnen oppikken buiten een perimeter van 200 meter rond de standplaatsen. Er wordt niet voorzien in een overgangsregeling. Alle taxi’s zullen dus van de een op de andere dag straattaxi’s worden, ongeacht de voordien verkregen vergunning. Met het opheffen van de bestaande reglementering wordt ook de vaststelling van de taxitarieven opgeheven. De taxi’s op het Antwerps grondgebied zullen dus vrij zijn hun tarieven te kiezen en te afficheren conform de voorschriften in het Vlaamse taxidecreet.”

Moordende concurrentie

Volgens Moreels zal dit de taxisector verder onder druk zetten. “Dit alles zou volgens schepen van mobiliteit, Koen Kennis, kaderen in de doelstelling van een leefbare en mobiele stad. Niets is minder waar natuurlijk. Men zet niet alleen de taxisector in Antwerpen verder onder druk. Het maakt de sector ook toegankelijk voor spelers die het niet zo nauw nemen met regels waaraan taxi’s moeten voldoen en die lak hebben aan alle loon- en arbeidsvoorwaarden van de werknemers in deze sector. Gevolgen: meer taxi’s in het straatbeeld, moordende onderlinge concurrentie en een race-to-the-bottom voor de loontrekkende taxichauffeurs.”

Geen rekening mee gehouden

Vanuit de sector hebben vakbonden en werkgevers meermaals hun bezorgdheden rond de plannen van schepen Kennis geuit. “Net zoals bij de totstandkoming van het Vlaamse taxidecreet werd ook hier geen enkele keer rekening gehouden met de aangebrachte argumenten,” zegt Moreels. “Na het Vlaams taxidecreet en de coronacrisis krijgt de taxisector in Antwerpen opnieuw een slag in het gezicht. Onder het moto van een leefbare en mobiele stad wordt de sector verder geregulariseerd. Niet alleen de bedrijven maar ook de chauffeurs zullen opnieuw het gelag moeten betalen.” TaxiPro heeft de stad Antwerpen gecontacteerd met de grieven van de vakbond, maar kreeg tot op heden geen reactie.

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.