Taxi Gent. Foto: Stad Gent

Vlaanderen wil elke taxirit volgen

Taxi Gent. Foto: Stad Gent (op aanvraag)

Vlaanderen wil gedetailleerde gegevens van iedere rit verzamelen om de taxisector beter te kunnen controleren. Dat staat in een ontwerpdecreet van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD), als aanvulling op het nieuwe taxi­decreet. Er worden wel vragen gesteld over de privacy. Dat meldt de Standaard.

De Vlaamse regering wil de taxisector transparanter maken. De taxichauffeurs moeten in de toekomst bepaalde gegevens van iedere uitgevoerde rit doorgeven. Dat gaat bijvoorbeeld over de tijdstip en de plaats van vertrek en aankomst, de eindprijs en de ­afstand van de uitgevoerde rit. Die informatie zullen de chauffeurs in realtime, op het ­moment van de reservatie en bij de start en het einde van de rit, moeten doorgeven aan de gemeente waar ze een vergunning voor bezoldigd vervoer hebben. Die informatie belandt dan in een databank.

Meer controle

Met de registratie van de gegevens wil het kabinet Peeters de taxisector beter controleren. Zo kan de politie nagaan of de rit ook effectief besteld werd en bijvoorbeeld niet geronseld werd rond een standplaats. Ook kan er nagegaan worden of de taxichauffeur geen omweg nam. De gegevensbank kan helpen bij de uitwerking van een prijzenobservatorium, dat ­tarieven en marktevoluties kan ­opvolgen.

Problemen met privacy

De gegevens van de passagiers worden ­anoniem gemaakt. Toch vindt de Mobiliteitsraad (Mora) dat er wel problemen kunnen ontstaan met de privacy. Ook met anonieme data kunnen bepaalde zaken afgeleid worden uit dergelijke gedetailleerde gegevens, klinkt het bij Mora. Minister Peeters zal aanpassingen doen waar nodig. De minister benadrukt wel dat het vereiste databeschermings­niveau vier is opgenomen voor de ontwikkeling van de databank.

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.