Sint-Niklaas, stationsplein

Collectieve taxi’s spelen rol in nieuw vervoersplan regio Waasland

De Vervoerregio Waasland heeft haar nieuw openbaar vervoerplan voorgesteld.  Voor plaatsen die minder goed gedekt zijn door bus of trein komen er flexbussen, collectieve taxi’s en deelsystemen. 

Dat meldt Het Laatste Nieuws. Combimobiliteit, het combineren van verschillende vervoersmiddelen, is het speerpunt van het goedgekeurd ontwerpplan van de vervoerregio Waasland. Het zogenaamde vervoer op maat, omvat onder meer collectieve taxi’s en buurtbussen, maar ook deelsystemen zoals deelauto’s en deelfietsen. Zo wordt onder meer het systeem van collectieve taxi naar voren geschoven in regio’s die moeilijk bereikbaar zijn, zoals Kruibeke, Temse en Beveren Zuid.

Hierbij wordt gezocht naar meerdere inzetbare voertuigen, waardoor dit nieuwe systeem flexibeler kan omgaan met piekvragen. Er komt ook een pendelbus. En het vervoer op maat voor personen met een handicap of een ernstige mobiliteitsbeperking wordt uitgebreid.

Flexibel systeem

Voor de gemeenten Sint-Gillis-Waas – Stekene – Moerbeke en Lokeren – Zele wordt een flexbussysteem uitgewerkt. Dat is een verbeterde versie van de huidige belbus. Het wordt een flexibel en efficiënt verlengstuk van het openbaar vervoer op plaatsen waar de vervoersvraag onvoldoende groot is om een reguliere bediening door de bussen van De Lijn te verantwoorden.

Vanaf januari 2022 rijden de bussen van De Lijn in een stervormig netwerk rond de steden Sint-Niklaas en Lokeren. Om het (half)uur zullen er snelle verbindingen zijn naar alle omliggende hoofdkernen. De vervoerregio Waasland bestrijkt zo’n 430 vierkante kilometer en wordt gevormd door negen gemeenten: Kruibeke, Lokeren, Moerbeke, Sint-Gillis-Waas, Sint-Niklaas, Stekene, Temse, Waasmunster en Zele. In het gebied wonen ongeveer 240.000 mensen. Beveren is ook bij het plan betrokken maar zit eveneens in de vervoerregio Antwerpen.

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

1 reactie op “Collectieve taxi’s spelen rol in nieuw vervoersplan regio Waasland”

Kris Erauw|27.07.20|15:21

Vooral doen zou ik zeggen als ex bus en taxichauffeur door corona nu. Die vervuilende bussen waar twee mensen opzitten zijn onacceptabel en kan evengoed door een soort staatstaxi gedaan worden, ik stel me direct kandidaat. Geef de werknemers een vast loon, normale werkdagen van 8 u en geen 10 of 12 voor een hongerloon zoals nu veelal of je moet ‘s nachts rijden. Een hospitalisatieverzekering, een eindejaarspremie en eventueel een maaltijdcheque en succes gegarandeerd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.