Uber

Brussel wil Uber strenger aanpakken

De Brusselse regering wil de selectietesten van Uber-chauffeurs verstrengen en gelijktrekken met die van de taxichauffeurs. Het heeft een ontwerpbesluit ingediend voor de hervorming van de Brusselse taxisector. De Raad van State zal zich hier binnenkort over buigen.

Om een vergunning te verkrijgen zouden de kandidaat-chauffeurs van Uber enkele selectietesten moeten doorstaan. Daarbij moeten ze onder andere bewijzen dat ze stressbestendig zijn en ten alle tijden respectvol blijven. Ook zouden ze zonder GPS hun klanten naar de juist bestemming moeten kunnen brengen.

Autokaart op schoot

De Uber-chauffeurs rijden nu met een VVB-vergunning, waarvoor minder strenge eisen gelden dan bij taxichauffeurs. Dit wil het Brusselse hoofdstedelijk gewest nu rechttrekken om zo tot een “betere, veiligere dienstverlening” te komen.

Fernando Redondo, woordvoerder van de Association Belge des Chauffeurs Limousine, een organisatie die Uber-chauffeurs vertegenwoordigt, heeft niets tegen deze doelstellingen. “Maar de middelen slaan nergens op”, zegt hij. “Kun je dat voorstellen dat chauffeurs in 2020 met een autokaart rondrijden om te weg te vinden”, stelt hij.

Volgens Redondo is de mogelijke verstrengde regelgeving eerder een verkapt middel om het aantal vergunninghouders in Brussel terug te schroeven. Momenteel zijn er zo’n 2.000 Uber chauffeurs actief in onze hoofdstad, meer dan standaard-taxichauffeurs. Redondo zegt dat de Brusselse plannen een extra dreun zijn voor de Uber-chauffeurs die door corona ook een slechte tijd meemaken.

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.