Daklicht, taxibord

ViaVan gaat mobiliteitscentrale uitbaten

De Vlaamse overheid heeft een contract afgesloten met het Duits-Amerikaanse ViaVan voor de uitbating van een mobiliteitscentrale voor een periode van acht jaar. Taxifederatie GTL is tevreden, de vakbonden daarentegen zijn ongerust.

100 miljoen euro krijgt ViaVan van de Vlaamse overheid om voor een periode van acht jaar een mobiliteitscentrale uit te baten. De centrale moet zorgen voor vervoer op maat in Vlaanderen en maakt daarmee een belangrijk onderdeel uit van de nieuwe Vlaamse basisbereikbaarheid. Via een app kunnen mensen ritten reserveren met een taxi, buurtbus, aangepast vervoer of deelauto. De centrale moet mensen helpen om hun vervoer te plannen. Er wordt onder meer gefocust op mensen die geen gebruik kunnen maken van het reguliere openbaar vervoer, zoals bijvoorbeeld mensen met een fysieke beperking of leerlingen in het buitengewoon onderwijs.

Vertraging

Aanvankelijk zou de centrale van start gaan op 1 januari 2022. Maar door allerlei procedures bij de Raad van State liep dat hele plan vertraging op. Minister Peeters wil nu een versnelling hoger schakelen. Over negen à twaalf maanden zou de centrale een feit moeten zijn.

Taxifederatie GTL laat alvast weten dat ze tevreden zijn over het contract van Vlaamse overheid met ViaVan voor de uitbating van de mobiliteitscentrale. GTL pleit voor een snelle heropstart en stelt dat de sector klaar staat om met OV-taxi’s opdrachten uit te voeren. De federatie is tevreden dat er ook minibusjes worden ingezet op het openbaar vervoer.

Minister Peeters gaat daarnaast aan lokale besturen vragen om mee in te zetten op de realisatie van Hoppinpunten. Dat zijn knooppunten waar men van het ene vervoersmiddel op het andere kan stappen.

Ongerustheid

De vakbonden zijn op hun beurt ongerust en stuurden de minister van Mobiliteit een paar weken geleden al een brief om duidelijkheid te eisen. “Het platteland gaat bloeden met dit systeem”, zegt Geert Witterzeel van de christelijke vakbond ACV in Het Nieuwsblad. “Zie jij zo’n busje al rijden ergens diep in de Westhoek of ergens diep in Limburg? Hoeveel mensen gaan er zijn die niet mee kunnen met dat systeem van apps en online ritten aanvragen? Zij die het meest nood hebben aan dit type busritten, dreigen uit de boot te vallen. En wanneer die nieuwe mobiliteitscentrale echt van start zal gaan, is ook nog niet duidelijk.”

Bij de huidige belbuscentrale van de Lijn werken vijftig mensen. Die zullen binnen het bedrijf een andere functie krijgen.

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.