A-Taxi

Luchthaventaxi’s zien hoeveelheid werk toenemen

Foto: A-Taxi

Heel wat luchthavenvervoerders profiteren van de terugkerende reizigers uit verlof. De werksituatie is voor de meeste taxibedrijven beter dan vorig jaar. Er zijn bovendien perspectieven. Ryanair heeft bijvoorbeeld aangekondigd dat het vanaf de winter vier nieuwe vliegroutes aan toeristen biedt vanuit Brussels South Charleroi Airport.

De laatste dagen rijdt Taxibedrijf A-TAXI Antwerpen tussen de vijf en tien ritten per dag. “Het gaat vooral om mensen die wij naar de luchthaven gebracht hebben”, zegt taxichauffeur Ahmad Shakeel. “Maar het kunnen ook evengoed mensen zijn die ons last minute op internet gevonden hebben om een rit te boeken. De mensen komen terug uit Spanje, Portugal, Marokko en Turkije. We moeten hen gaan halen aan de luchthavens van Charleroi, Zaventem en Eindhoven. Sommige mensen zonder kinderen wachten tot nu om te boeken, omdat dit goedkoper is. De extra inkomsten zijn meer dan welkom na een jaar stilstand.”

Van 10 naar 40 procent

Dezelfde tendens zien ze ook bij Autolux, een taxibedrijf met 110 wagens waarvan er 43 rijden. “Het begint op de luchthaven terug te bewegen”, zegt taxichauffeur Albert Frangot, die vaak de luchthaven aandoet. “We brengen nu mensen thuis die terugkomen van vakantie. We zien dat er nu meer gepensioneerde mensen vertrekken. Het is beter dan vorig jaar. Dit jaar zitten we aan 40 procent van onze capaciteit, terwijl dat vorig jaar nog maar 10 procent was.”

Luchthavenvervoer Kjell uit Maldegem, dat vooral naar Zaventem rijdt, ziet ook een verbetering. “Het is beter dan vorig jaar, al is het nog niet zoals het zou moeten zijn”, zegt Kjell. “Onze klanten vliegen vooral naar Spanje, Griekenland en Portugal. Al zien we dat meer mensen met de wagen gaan omdat ze bang zijn om in een openbare ruimte te komen. Het is jammer dat we als taxichauffeur nog steeds buiten aan de luchthaven moeten wachten. We staan er soms een paar uur per dag buiten te wachten.”

Vaker informeren maar niet meer ritten

Bernard van taxi Maasland is minder positief. “Er zijn wel mensen die informeren voor een rit, maar een echte toename van de ritten zie ik niet. Veel mensen gaan met het openbaar vervoer of met de eigen wagen naar de luchthaven. Ik zie dat er meer parkeerplaatsen worden ingenomen. Vaak komt dat voor hen goedkoper uit om twee weken op Charleroi te parkeren, dan een rit van 150 euro heen en een rit van 150 euro terug te boeken.”

Extra vluchten

Er zijn toch nog perspectieven voor luchthavenvervoerders. Ryanair heeft aangekondigd dat het deze winter vier nieuwe routes aanbiedt vanuit Brussels South Charleroi Airport. Het aanbod wordt uitgebreid met Lourdes (Frankrijk), Suceava (Roemenië), Poznań (Polen) en Tétouan (Marokko). Twee vluchten per week zullen deze vier nieuwe bestemmingen met Charleroi verbinden.

“Deze nieuwe aankondiging van Ryanair brengt het aantal nieuwe routes deze winter op twaalf”, zegt Philippe Verdonk, Chief Executive Officer van Brussels South Charleroi Airport. “Deze vullen ons aanbod aan en geven reizigers de mogelijkheid nieuwe steden te ontdekken vanuit onze luchthaven. Ryanair blijft groeien op het tarmac van Brussels South Charleroi Airport en we kunnen hen alleen maar bedanken voor het vertrouwen dat ze in alle teams van de luchthaven hebben gesteld.”

Lees ook: Luchthaventaxi’s populairder dan ooit door coronacrisis?

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.