Autocar, touringcar

Tot testbussen omgebouwde autocars maken opmars in België

Touringcar. Bron: iStock / Evkaz (onbeperkt gebruik)

Autobussen die tot coronatestbussen zijn omgebouwd, maken een snelle opmars door in België. Zo ging autocars De Polder de laatste tijd al tientallen keren op pad om voor het UZA coronatesten uit te voeren op locatie. Ook in ander steden krijgt het initiatief navolging.

De coronastestbus van Autocars De Polder, in samenwerking met Altrio Thuisverpleging van UZA, blijkt een groot succes. De tot mobiel testcentrum omgebouwde bus, die ‘coBUSters’ genoemd wordt, is een belangrijk wapen in het onderzoek naar de verspreiding van het coronavirus. Op de website van Autcars De Polder is een uitgebreid verslag van het functioneren van de bus opgetekend.

Al tientallen keren uitgerukt

De bus is de afgelopen tijd al tientallen keren uitgerukt naar scholen en andere instellingen om coronatests uit te voeren. Inmiddels rijden er drie bussen, waarvan een autocar, een belbus en een bestelwagen, rond die de provincies Limburg en Antwerpen bedienen. De testbus heeft als voordeel dat testen van een groep mensen in erg korte tijd kunnen worden afgenomen en samen getransporteerd en geanalyseerd kunnen worden. Hierdoor hebben de specialisten snel overzicht van talloze testresultaten en kan ook de verspreiding van het virus gevolgd worden.

Door het ogenschijnlijke succes van de testbus rolde het initiatief ook uit naar andere steden. Zo heeft het Franstalige Rode Kruis een bus rondrijden in Brussel en nemen ook de UZ’s van Gent en Leuven het Antwerpse concept over en zetten vanaf volgende week bussen in, meldt De Standaard.

Weidel Tours

In Gent gaat het universitair ziekenhuis samenwerken met Autocarbedrijf Weidel Tours uit Sleidinge, zegt zaakvoerder Tim Tfelt tegen TaxiPro. Voor Weidel Tours kwam als eerste private speler overigens met een coronasneltestbus op de markt, maar werd lange tijd tegengewerkt door medische instanties. De sneltesten verschillen van de standaard testen en zijn minder nauwkeurig.

De initiatiefnemers werden kort na de introductie van de sneltestbus onder vuur genomen door een groep van Oost-Vlaamse huisartsen, waarna ook Agentschap Zorg en Gezondheid aan de bel trok. Het agentschap meende destijds dat de sneltesten onwettig waren. “Als je niet-zieke mensen screent, dan ben je bezig met een bevolkingsonderzoek en daarvoor is toestemming nodig van het agentschap. En deze toestemming is niet gevraagd”, zei Joris Moonens van het Agentschap destijds.

Sinds de aanvallen van de medische instanties is het aantal uitgevoerde testen van het bedrijf sterk teruggelopen. Mogelijk doet de samenwerking met UZ Gent het aantal testen in de private sneltestbus ook weer toenemen. Voor de samenwerking met het ziekenhuis in Gent wordt een tweede bus ingezet. “Later kunnen daar nog extra bussen aan toegevoegd worden”, vertelt de zaakvoerder van Weidel Tours.

Vaccinatiebus

Autocars De Polder schrijft op zijn website dat UZA-coordinator Michaël Vanmechelen hoopt dat de testbussen op termijn getransformeerd kunnen worden tot vaccinatiebussen. “Niet alle ouderen zullen gemakkelijk tot in een vaccinatiecentrum geraken, dus ook daar kunnen we een rol spelen. Het systeem werkt, dat hebben we nu wel bewezen.” Autocarfederatie FBAA heeft eerder deze maand de inzet van autocars bij de vaccinatiecampagne al voorgesteld aan de overheid.

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.