Autocar, touringcar

Publiek toont steeds meer interesse voor autocarreizen

Touringcar. Bron: iStock / Evkaz (onbeperkt gebruik)

De Federatie van de Belgische Autobus- en Autocarondernemers (FBAA) reageert hoopvol op de versoepelingen van de coronaregels. De organisatie ziet de interesse in autocarreizen onder consumenten ook toenemen. Toch zit de federatie nog met heel veel vragen en lijkt echt herstel nog best ver weg.

“Deze versoepelingen kunnen gevolgen hebben voor onze sector”, zegt Kim Taylor van de FBAA. “Ze kunnen opdrachten opleveren voor de vervoersondernemingen, maar dat valt nog af te wachten.” Sinds april merkt de FBAA een sterk stijgende interesse van het grote publiek voor autocarreizen. Maar de weg terug naar herstel is nog altijd niet echt ingeslagen.

“De dag van vandaag zien we slechts een heel langzame herneming met vooral binnenlandse reizen”, zegt Taylor. “Verschillende ‘trouwe’ reizigers van de autocar wachten toch nog op hun tweede prik, die ze vaak in augustus krijgen, om opnieuw te gaan reizen.” Ook voor ‘kortbij-reizen’ naar buurlanden zoals Frankrijk en Duitsland merkt de FBAA een stijgende belangstelling, maar hier spelen eveneens allerlei aspecten een beperkende rol.

“Want we hangen af van de vaccinatiestrategie van het land en de veranderende kleurencodes van die landen”, zegt Taylor. “Net die strategie – denk aan de coronapas en de testing-aanpak in Frankrijk – en de codes die steeds donkerder worden, komen veel in de media en doen mensen aarzelen om te reizen.”

Veel is nog onzeker

Autocarondernemers kijken met onzekerheid naar het najaar, met name naar september en oktober. “Ze hebben nog geen duidelijk zicht op hun activiteiten in die maanden”, legt Kim Taylor uit. “Van een echte heropstart is ook dan wellicht nog geen sprake. Daarom hopen verschillende ondernemers dat de ondersteuningsmaatregelen voor hun bedrijven en werknemers zullen blijven gelden. In het laatste trimester van 2021 hopen we toch 50 procent van het aantal reizen van een ‘normaal’ jaar, zoals we dat pre-corona kenden, te realiseren.”

Volgens Taylor zijn er nog verschillende onzekerheden voor de sector. “In welke mate zullen grotere evenementen in de buurlanden kunnen hernemen, zoals kerstmarkten in Duitsland en Frankrijk?”, zegt Taylor. “In hoeverre zal het inkomende toerisme herstellen? Denk aan buitenlandse toeristen die landen in Brussel en Europa ontdekken per autocar. In welke mate zullen de schoolreizen volgend schooljaar plaats vinden? Wordt dat hetzelfde volume als pre-corona?” Deze en andere vragen houden de bedrijfstak in sterke mate bezig.

Niet genoeg chauffeurs

Op een totaal van 12.000 professionele chauffeurs was er vóór corona sowieso een jaarlijkse nood aan instroom van 1.800 nieuwe chauffeurs. “Sinds begin maart 2020 zijn er zeker 2.000 gelegenheidschauffeurs – tijdelijk ingeschreven in versterking van de vaste chauffeurs – niet meer actief in de sector”, zegt Taylor. “Vele anderen hebben uit noodzaak andere jobs dienen te vinden, bijvoorbeeld in het vrachtvervoer. Ook naar het openbaar vervoer zijn er vele autocarchauffeurs overgeschakeld. Het antwoord op de vraag of er dus na de pandemie voldoende autocarchauffeurs zullen zijn om terug op volle kracht uitstappen, evenementen en reisvervoer te kunnen bieden, is duidelijk neen. Dat wordt heel moeilijk.”

Lees ook:

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.