Taxi Gent

GTL vraagt duidelijkheid voor taxi’s bij lockdown

Foto: Matthias Vanheerentals / ProMedia

Inmiddels is het hele land platgelegd als gevolg van het coronavirus. De taxifederatie GTL vraagt dringend duidelijke richtlijnen aan minister voor Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) bij deze lockdown.

De oproep klonk uit verschillende hoeken steeds sterker om België in lockdown te laten gaan. De bekende viroloog Marc Van Ranst van het UZ Leuven gaf in het debatprogramma De Afspraak op Canvas ook toe dat dit er zit aan te komen. Hij benadrukte wel dat het heel belangrijk is om die beslissing op het juiste moment te nemen. Het is volgens Van Ranst heel belangrijk dat de bevolking meteen mee is en doet wat de overheid hen oplegt. Het is ook nog onduidelijk hoe lang België nog met het coronavirus blijft opgescheept. Alles hangt af wanneer de piek zich zal voordoen, benadrukt de viroloog. Maar die piek is er nog niet geweest. Het ergste moet dus nog komen.

Door niet eerder over te gaan op een lockdown, werd gegarandeerd dat de noodzakelijke sectoren in ons land blijven draaien. Er worden wel maatregelen genomen in winkels. Een klant per tien vierkante meter is nog maar toegelaten. Zo wordt onder meer afgeraden om te betalen met cash. Mensen worden aangemoedigd elektronisch te betalen. Maar nu is de lockdown een feit en zit de taxibranche met vele vragen.

Taxifederatie wil duidelijke regels

De taxifederatie GTL volgt koortsachtig de ontwikkelingen van het virus. Pierre Steenbergen van GTL wil dat minister voor Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) dringend duidelijke regels naar de taxisector geeft. “Het is duidelijk dat er bijkomende maatregelen moeten genomen worden, maar er zijn geen duidelijke instructies vanuit overheid hoe de taxi’s dat moeten doen. Taxichauffeurs, vakbonden en bedrijven vragen ons regelmatig: hoeveel mensen mogen we nu vervoeren? Geef ons ons toch duidelijkheid op dat vlak, zodat ze chauffeurs zich veiliger voelen. Veel chauffeurs vinden het gevaarlijk. Er heerst een gemengd gevoel.”

GTL is zelf voorstander dat er in deze tijden niet te veel passagiers in een voertuig zouden zitten. “In een minibus raden we aan om er geen acht personen in te steken, want dan zitten die te dicht op elkaar”, zegt Steenbergen. “Die zaken moeten nageleefd worden. Ook de vakbonden vragen dat er in een gewoon voertuig niet meer dan twee passagiers vervoerd wordt.”

Taxi ontsmetten

De taxifederatie raadt aan om de passagiers steeds achteraan te zetten en niet naast de chauffeur. “En als er maar één passagier is, dan adviseren we de chauffeur om die passagier niet vlak achter zich te zetten,” zegt Steenbergen. GTL heeft verder vooral veel vragen: taxi’s ontsmetten gebeurt wel, maar het is niet echt helder welke producten daarvoor het beste kunnen worden gebruikt. Ook is er veel onduidelijkheid over welke passagiers al dan niet vervoer mogen worden.

“Van bedrijven komt de vraag vanaf wanneer je klanten mag weigeren, want een taxi is een dienst van openbaar nut. In de wetgeving staat dat je een klant mag weigeren als die dronken is. Maar eigenlijk mag een taxi geen klanten weigeren. Dus vanaf wanneer kan je een ziek persoon weigeren en in welke situatie? Zeker op dat vlak zou de Vlaamse overheid duidelijke instructies kunnen geven. Aan coronapatiënten raden we aan om een ambulance te nemen.” GTL kan overigens niet zeggen of er al taxichauffeurs met het virus besmet zijn.

Takenpakket bij lockdown

De taxisector wil ook een duidelijk takenpakket voor de taxi’s. GTL wil weten welke rol de taxisector in een lockdown kan spelen. “Frankrijk is daar al mee bezig om met taxi’s hun medisch personeel te vervoeren. In ons land kunnen we daar ook een rol in spelen, bijvoorbeeld in het vervoer van personeel dat in een ziekenhuis werkt. Het nieuwe taxidecreet laat ons ook toe om pakjes te vervoeren. Dus we zouden ook pakjes kunnen vervoeren, met medicijnen en mondmaskers. Als de vraag komt, dan staat onze sector klaar. Het medisch personeel moet geholpen worden.”

Onderwerpen: , ,

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.