Daklicht. Foto: ProMedia

GTL: verplichte mondmaskers in taxi’s goede optie

Als mondmaskers voor passagiers in het openbaar verplicht worden, wil taxifederatie GTL dat dit beleid ook doorgetrokken wordt naar de taxisector. 

Volgens de OV-maatschappijen NMBS en De Lijn zullen mondmaskers onvermijdelijk zijn om de veiligheid van reizigers en personeel te waarborgen. De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB heeft nog niet beslist of hun reizigers een mondmasker zullen moeten dragen. Deze organisatie wacht eerst op duidelijkheid over de versoepeling van de federale coronamaatregelen.

Pierre Steenberghen van de taxifederatie wil alvast de redenering van de Lijn en De NMBS volgen én doortrekken naar de taxisector. Verplichte mondmaskers bieden volgens hem een praktischer oplossing dan scheidingswanden in taxi’s. Wel vindt hij dat de passagiers er zelf in moeten voorzien. “Er mag geen handel in mondmaskers in de taxi’s beginnen. In dat geval wordt een mondmasker verplicht voor alles chauffeurs. Ook dat betekent een extra kost.” Steenbergen wijst er verder op dat mondmaskers alleen niet volstaan. Ook andere maatregelen blijven nodig, zoals het gebruik van ontsmettingsgel en het regelmatig schoonmaken van de taxi.

Vakbondsman Yves Toutenel (ACV), algemeen sectorverantwoordelijke, vindt een verplichting van mondmaskers in de taxi een goed idee. “Het zou niet slecht zijn. De taxisector is een verlengstuk van het openbaar vervoer. Dat staat in het mobiliteitsplan. Dus als men het verplicht bij het openbaar vervoer, dan valt de taxisector daar ook onder, en dan zowel voor de chauffeur als de passagier.”

Vraagtekens bij plexiwanden

Door de coronacrisis laten alsmaar meer taxibedrijven plexiwanden of scheidingswanden installeren. Voor GTL kan een scheidingswand ook als een alternatief voor het dragen van masker gezien worden. “Als de taxi uitgerust is met de scheidingswand, dan is het dragen van het masker door passagier en chauffeur niet echt nodig”, zegt Steenbergen. Toch heeft hij ook zo zijn bedenkingen bij deze oplossing, omdat er verschillende systemen zijn waarvan niet altijd even duidelijk is hoe goed ze werken en of ze wel door de technische keuring komen.

Steenberghen stelt zich ook vragen naar de veiligheid van dergelijke wanden. “Er kan een incompatibiliteit zijn met de werking van de airbags of met de hoofdsteunen in sommige  voertuigen. Worden de conformiteitseisen van de voertuigen nageleefd? Hoe zit het met eventuele gevolgen bij ongevallen? Dat moet nog uitgeklaard worden.”

In voertuigen die door meerdere chauffeurs gebruikt worden, zijn er problemen bij aanpassing van de zetelpositie, benadrukt de GTL-voorzitter. “Voor een individuele zelfstandige die als enige het voertuig gebruikt, is dit geen probleem. De scheidingswanden zijn geen echte oplossing zijn voor het aangepaste vervoer met rolstoelen, waar het dragen van mondmaskers voor chauffeurs en passagiers zeker verplicht zou moeten zijn.” Steenberghen zou ook graag zien dat de Belgische overheid deels tussenkomt in de kosten voor installatie van de wanden, zoals in Duitsland al gebeurt

Niet veel mensen meer in de taxi

Sommige taxichauffeurs hebben hier toch bedenkingen bij dat plexiglas. “Het creëert een vals veiligheidsgevoel”, vindt taxichauffeur Dirk uit Brecht. “Het plexischerm gaat niet tot de grond dus je blijft met spleten zitten. Het sociaal contact met je klanten steek je achter de plexi. Ik zit op de boeren buiten. Ik ben er zeker van dat er niet veel mensen nog in mijn taxi gaat stappen. Maar hoe zit het met de airco? Ik ga die mensen niet in een gloeiend hete auto zetten. Het wordt ook een blijvende kostenplaat. Want je zal vele alcoholsprays moeten kopen om die schermen proper te krijgen. En wat de mondmaskers betreft: ik vrees dat dit voor discussies met klanten gaat zorgen. Houd gewoon 1,5 meter afstand.”

Onderwerpen: , ,

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.