Luchthavenvervoer

Luchthavenvervoerders zien eindelijk licht herstel

Beeld Brussels Airlines: vliegtuigen worden ingepakt / foto komt uit beelddatabank van Brussels Airlines

De opheffing van het verbod op niet-essentiële reizen van 19 april leverde nog weinig extra werk op, maar inmiddels zien luchthavenvervoerders eindelijk een opleving van de markt. Er is zeker nog geen sprake van volledig herstel, maar bedrijven zijn gematigd tevreden en durven vooruit te kijken.

“Het tijd begint te keren”, vertelt Kim Van den Broeck, luchthavenvervoerder uit Baal. Van den Broek is met zijn Excellent Shuttle Service in juni vorig jaar gestart en heeft nog geen normale maand gekend. Begin mei merkte hij plotseling wel een behoorlijke opleving van het luchthavenvervoer. “Vorige week heb ik een omzet gedraaid van 600 tot 700 euro. Het is nog steeds niet veel, maar in de maanden ervoor had ik vaak geen inkomen.”

Voorbereiding op betere tijden

De ondernemer hoopt dat de goede week zich doorzet de komende maanden. Hij is alvast hoopvol gestemd en overweegt de aanschaf van een tweede auto. “Ik ben vorige week wezen kijken en hoop deze week de knoop door te hakken.” Op vrij korte termijn streeft de ondernemer naar een weekomzet van 1.000 euro per week per auto.

Ook Franky Hauwelaert denk aan de aanschaf van een extra auto bovenop de vier auto’s die zijn onderneming  Hauwytrans uit Leopoldsburg rijk is. “Er zit een behoorlijke wachttijd op de levering van een nieuwe auto en je moet oppassen dat je niet achter de feiten aanloop als de markt dadelijk aantrekt.” De Limburger denkt nu aan de aanschaf van een occasie met weinig kilometers op de teller.

Terug vakantiegangers aan boord

Hauwelaert herkent het voorzichtige optimisme, hoewel hij tijdens corona niet stil zat. “Wij doen veel zakelijk luchthavenvervoer van mensen die hier in de regio werken en eens in de zoveel weken een paar dagen naar huis gaan. Ook hebben wij bijvoorbeeld een vaste klant uit België die in het Wiener Philharmoniker speelt en maandelijks naar huis komt om les te geven in Brussel en Maastricht.”

Mede door het zakelijk vervoer heeft de onderneming zelfs tijdens crisismomenten altijd op 35 tot 50 procent van de capaciteit gedraaid en geraakte het bedrijf uit de kosten. Sinds begin mei merkt Hauwelaert dat ook de traditionele vakantiegangers terugkeren. “We hebben al behoorlijk wat boekingen binnengekregen voor deze en volgende maand. Het gaat daarbij om vakantiegangers, maar ook om veel mensen met een tweede bedrijf in het buitenland.”

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.