Bier, proosten, café. Foto: iStock / Dragen Zigic

Versoepelingen kunnen betere tijden betekenen voor taxibranche

Het COVID overlegcomité heeft gisteren een reeks aan versoepelingen van coronamaatregelen aangekondigd en ook de taxisector lijkt eindelijk te mogen hopen op betere tijden. De heropening van de terrassen betekende al een behoorlijke impuls voor de taxisector in sommige steden.

In Leuven spreekt Taxi Jenny van een “aanzienlijk toename van taxiritjes” en zaakvoerder Matthias Liekens denkt erover het aantal actieve chauffeurs op te trekken van zeven naar tien als het zo doorgaat. “Doordat de terrasjes open zijn, komen de mensen meer buiten en ze hebben ook de taxi weer vaker nodig.”

Opheffen nachtklok

Volgens Emmanuel Himbert, zaakvoerder van Cheap Taxi uit Kortrijk, speelt verder het opheffen van de avondklok een belangrijke rol. “Na een terrasbezoek gaan mensen bijvoorbeeld bij anderen op visite. Zij zijn na alcoholgebruik geneigd de taxi te bellen.” De ondernemer zegt dat sinds zaterdag de telefoon wat vaker rinkelt. Terwijl hij maandenlang meer dan zestig procent omzetverlies draaide, schat hij nu veertig procent verlies te draaien.

TaxiPro berichtte gisteren al dat ook luchthavenvervoerders een kleine opleving zien, alhoewel het volume aan ritten nog maar een schijntje is van pre-corona. Hauwytrans uit Leopoldsburg voert naast luchthavenvervoer tevens standaard taxiritten uit. Ook hierin ziet zaakvoerder Franky Hauwelaert een positieve ontwikkeling. “Dit weekend hebben we behoorlijk wat ritten uitgevoerd van terrasbezoekers.”

Opleving door heropening terrasjes

In Gent, dat net als Leuven bekend staat om zijn vele terrasjes in de binnenstad, merken taxiondernemingen een toename. “Deels dankzij de heropening van de horeca zien we een toename in de activiteit. Ook de avond- en nachtactiviteit is stevig toegenomen. Door het opheffen van de avondklok kunnen mensen zich opnieuw na middernacht vrij verplaatsen”, vertelt V-Tax CEO Martijn Steenhaut.

Mogelijk liggen er verdere verbeterde tijden in het verschiet voor de taxisector als de voorgestelde versoepelingen daadwerkelijk worden doorgevoerd. Het corona-overlegcomité presenteerde gisteren een uitgebreide relance plan waarbij gefaseerd – op voorwaarde dat de besmettingscijfers niet escaleren en opnames op intensieve zorg onder de 500 ligt – een volledige terugkeer naar de normaliteit lonkt vanaf september.

Eerste stap

De eerste serie versoepelingen gaan op 9 juni in. Dan mogen horeca ook binnen weer klanten ontvangen van 08h00 tot 22h00 en wordt de openingstijden van de terrasjes opgetrokken tot 23.30 uur. Ook kunnen evenementen, begrafenissen en huwelijken vanaf dan met meer mensen doorgaan. Tegelijk worden de regels voor sociaal contact soepeler en mogen Belgen thuis vier mensen ontvangen.

De tweede serie versoepelingen volgt idealiter op 1 juli, op voorwaarde dat zestig procent van de volwassenen een eerste prik gekregen heeft. In deze fase is thuiswerk niet langer verplicht en kunnen evenementen binnen plaatsvinden met 2.000 mensen aanwezigen. Buiten zijn maximaal 2.500 mensen toegestaan.

Op 30 juli  heeft volgens de planning zestig procent van de meerderjarige bevolking minstens één dosis van het vaccin gekregen heeft en kan de derde fase van versoepelingen ingesteld worden. Evenementen binnen kunnen dan 3.000 aanwezigen trekken, terwijl er buiten 5.000 mensen bijeen mogen komen. Ook beperkingen voor markten, kermissen en rommelmarkten vallen weg.

Rijk der vrijheid

Een belangrijke versoepeling – met impact voor de taxisector – volgt volgens planning in augustus als grote festivals met meer dan 5.000 bezoekers weer mogen. Aan deze grote evenementen zullen wel hygiëne-regels gebonden zijn die verder uitgewerkt worden. De laatste weken is bijvoorbeeld veel gesproken over het vaccinatiepaspoort. Alleen gevaccineerde mensen, of mensen die ter plaatste een negatieve corona test afleggen, mogen naar binnen.

De taxisector kijkt reikhalzend uit naar de implementatie van deze versoepelingen, maar waakt ook voor te veel optimisme. “Laten we niet gelijk te euforisch worden”, vertelt Arben Osmani van Eco Taxi uit Genk. “Ook vorig jaar hadden we een aantal keer goede hoop, maar zijn we vervolgens iedere keer door de feiten teleurgesteld”, vertolkt hij het sentiment onder sommige taxibedrijven.

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.