COVID veroorzaakte massale werkloosheid bij chauffeurs busreizen

Autocars van de Meibloem

Ongeveer 4.000 buschauffeurs in tijdelijke werkloosheid en 1.200 chauffeurs die hun baan verloren. Zeven op de tien ondernemingen zagen hun winst fors dalen en een verdubbeling van het aantal bedrijven dat een verlies moest boeken. COVID heeft in 2020 diepe sporen nagelaten op privébusondernemingen. De dreun wordt in 2021 nog steeds gevoeld, terwijl de sector opnieuw grotendeels tot stilstand komt. 

Het onderzoeksinstituut van de sector van de privé-busondernemingen, het ICB, voerde twee studies uit naar de impact van de COVID-19 pandemie op de busondernemingen en hun medewerkers in 2020 en 2021. Bus- en autocaronderneming zijn beide jaren fors getroffen. Financieel waren de effecten groot en massale werkloosheid was het gevolg voor chauffeurs busreizen.

Werknemers

Er waren in 2020 ongeveer 300 ondernemingen actief in deze sector met een totaal van 11.500 professionele buschauffeurs. Daarvan rijden er 4.000 met een reisbus en nog eens 7.500 met een lijn-, school- of personeelsbus. Vooral de 200 ondernemingen die busreizen organiseren en dus de chauffeurs van autocars kregen een zware klap te verduren. De 4.000 bestuurders verloren tijdelijk hun werk tijdens de piek. In 2020 hebben 1.200 buschauffeurs hun beroep niet langer kunnen uitoefenen. Nu zijn nog 10.500 chauffeurs actief zijn in de sector.

Tekst loopt door onder grafiek: 

Wel was er de mogelijkheid voor werkgevers om een beroep te doen op de tijdelijke werkloosheid corona voor hun medewerkers. Daar werd vooral veel gebruik van gemaakt in het tweede trimester van 2020, omdat op dat moment het aantal werkloze chauffeurs toenam naar meer dan 70 procent. De crisis lijkt eveneens effect te hebben op de contracten. In 2020 waren er beduidend minder voltijdse chauffeurs van in 2019 en in 2021 is slechts sprake van een zeer beperkte stijging van de activiteitsgraad.

Verlies

De lockdowns en uitgestelde of zelfs geannuleerde uitstapjes hadden ook een grote financiële impact. Zo zagen zeven op de tien ondernemingen hun winst in 2020 sterk dalen, blijkt uit het onderzoek. Meer dan de helft boekte vorig jaar zelfs verlies, namelijk 60 procent. Dat is een verdubbeling ten opzichte van het jaar daarvoor. Het aantal bedrijven met een gedaald eigen vermogen verdubbelde naar 15 procent.

Toekomst

Hoewel het deze zomer leek dat de sector uit het dal kroop, worden de busondernemingen veelal weer hard getroffen door de maatregelen van de vierde golf. Dit zorgt voor veel onzekerheid. Steun op maat van de sector blijft dan ook broodnodig, concludeert de FBAA, de Federatie van de Belgische Autobus- en Autocarondernemers en reisorganisatoren.

“Door de huidige COVID-19 maatregelen annuleren scholen, bedrijven en verenigingen noodgedwongen hun uitstappen. De autocarondernemingen komen opnieuw volledig tot stilstand. De algemene steunmaatregelen van de overheden zijn vandaag onvoldoende om de grote investeringen van die ondernemingen enigszins op te vangen: één reisbus kost immers tussen 300.000 en 450.000 euro.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.