Protection Screen

‘Voor taxisector lijkt opnieuw een moeilijke periode aan te breken’

De opstoot van de nieuwe omikronvariant zorgt voor ongerustheid in de taxisector. Niet alleen vanwege het toegenomen risico op een besmetting, maar ook omdat verstrengingen een volgende klap kunnen betekenen voor de sector. GTL en de vakbonden hopen dat het overlegcomité woensdagnamiddag niet te veel strenge maatregelen neemt die de taxisector verder zullen treffen.

“Onze vraag is dat onze sector zo weinig mogelijk getroffen wordt” doet Pierre Steenberghen van taxifederatie GTL een dringend beroep. “Dat ziet er niet goed uit. Als er verstrengingen komen, is dat altijd ten laste van de taxisector. We hangen af van sectoren die volledig gesloten worden als er een opstoot is van de pandemie. We kunnen vaak alleen maar ondergaan, vrees ik. En er het beste van maken.”

Veel impact bij sluiting horeca

De sector zal veel impact merken wanneer de horeca wordt gesloten. Daarom hopen taxi-vakbonden dat die maatregel uitblijft. “De horeca geeft de taxichauffeurs nog wat werk, want evenementen zijn er toch al wat minder”, zegt Erik Maes, vakbondsman bij BTB-ABVV. “Er zal voor onze sector weer een moeilijke periode aanbreken. Niemand is de lockdown van vorig jaar te boven gekomen.”

Vakbondsman Yves Toutenel (AVC) schaart zich achter die wens. “Liever nog extra verstrengingen dan een harde lockdown zoals in onze buurlanden. Zo kan men het eindejaar in de sector toch een beetje goed maken.” Verder roept hij de taxichauffeurs op om het mondmasker steeds correct te dragen, dit ook te vragen aan de klanten en na elke rit de wagen goed te verluchten.”

Besmettelijkheid

Goede naleving van de regels is nu nog belangrijker, omdat de nieuwe variant besmettelijker lijkt te zijn. “We zijn er niet gerust op”, zegt Pierre Steenberghen van taxifederatie GTL. Het goed verluchten en ontsmetten van de wagen is dus van groot belang, net als het dragen van maskers. Zowel voor chauffeurs als passagier.

Steenberghen: “Plaats desnoods plexischermen om de passagiers en chauffeur van elkaar te houden en houd de zetel naast de chauffeur vrij. Verspreid de passagiers in het voertuig en beperk hun aantal. Ik roep de taxichauffeurs verder op om zich zeker te laten vaccineren en zich te voorzien van een boosterprik.”

Steun

Mochten er steunmaatregelen komen, vraagt de taxifederatie de overheid in ieder geval om de taxisector niet te vergeten. “We zijn een essentieel beroep”, benadrukt Steenberghen. Hij vervolgt te zeggen dat de taxichauffeur meer risico loopt dan de gemiddelde Belg. “Uit studies met de Delta-variant bleek dat een taxichauffeur 70 procent en buschauffeurs 50 procent meer risico’s lopen dan iemand anders om besmet te worden”, besluit hij.

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.