Touringcar, actie FBAA

FBAA blijft ondanks zware tegenslag hoopvol voor 2022

Het einde van het jaar is aangebroken en de autocarsector staat opnieuw stil, net als in 2020. “Dit voelt als de processie van Echternach. Na ieder moment dat onze sector herademt, komt er een nieuwe golf waardoor we weer helemaal stilzitten”, vertelt Kim Taylor van de Federatie van de Belgische Autobus- en Autocarondernemers (FBAA). Toch blijft de autocarvereniging hoopvol voor het nieuwe jaar.

Autocarondernemingen worden al vanaf het begin van de coronapandemie hard getroffen. Zo’n 320 privé-busondernemingen, waarvoor zo’n 11.500 chauffeurs werken, verloren heel wat kapitaal. “Maar het zijn vooral de tweehonderd ondernemingen die busreizen organiseren die keihard getroffen worden door de pandemie”, vertelt Taylor. Vele voertuigen staan momenteel stil door de vierde coronagolf, terwijl de gevolgen van de omikronvariant in België nog niet zichtbaar zijn. “Bedrijven zijn al bijna twee jaar aan het vechten om te overleven. Na iedere golf is het hopen dat de activiteiten terug op gang komen.”

Geen kerstmarktbezoek of skivakantie

De sector van de busreizen omhelst heel wat activiteiten die momenteel volledig platliggen. “Schoolreizen mogen momenteel niet georganiseerd worden. Daarnaast zijn er ook geen vakbeurzen waardoor ook daar geen bussen voor uitrijden”, vertelt Taylor. “Ook verengingen kijken momenteel de kat uit de boom om autocarreizen te organiseren.”

In deze periode zijn autocarbedrijven traditioneel zo druk, dat ze de vraag niet aankunnen en groepen moeten weigeren. “Rond de kerst zouden er normaal gezien heel wat bussen uitrijden naar kerstmarkten, maar ook in die branche vinden er maar een fractie van de activiteiten plaats. Daarnaast zou het skiseizoen op dit ogenblik op gang komen, maar dat ligt nu stil en ook voor de krokusvakantie en de paasvakantie is er grote onzekerheid.”

Steun hard nodig

Ondanks alle tegenslagen blijft de sector toch hoopvol. “De mensen die deze job uitoefenen, zitten vol passie en houden van hun werk. Ze proberen de moed erin te houden, want ze voelen dat hun klanten trouw zijn. Als de situatie het toelaat, zullen zij als eerste terug boekingen doen.”

Taylor benadrukt wel dat steun vanuit de overheid broodnodig is. “De algemene steunmaatregelen alleen gaan niet helpen. De kosten in onze sector zijn torenhoog en daarvoor is er een bijkomende financiële steun op maat van de sector nodig. Een autobus kost tussen de 300.000 en de 500.000 euro en moet afbetaald worden. Zonder extra financiële steun zullen heel wat mensen deze kosten niet meer kunnen betalen.”

Lees ook: Taxichauffeurs voeren toeterend actie om steun af te dwingen

Auteur: Amaury Michaux

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.