Autocar, touringcar

Autocarbranche lanceert nieuw Busfan-portaal

De Federatie van Belgische Autobus- en Autocarondernemers en reisorganisatoren (FBAA) heeft deze zomer het vernieuwde digitale portaal Busfan gelanceerd. Alle reizen en programma’s van autocars zijn voortaan hierop gebundeld.

De autocarsector heeft nu geïnvesteerd in de vernieuwing van dat portaal om de heropstart van de activiteiten na de stagnatie door de coronacrisis te ondersteunen. Op de eerste plaats gaat het om dagtrips in het binnenland, aangevuld met reizen naar de buurlanden.

Op Busfan kunnen mensen zoeken op bestemming, thema’s, interesses en meer. Favoriete reizen kunnen bewaard worden in een ‘bucket list’. Bezoekers kunnen het vervoer voor of de organisatie van een reis op maat aanvragen. Speciaal voor de scholen is er een handleiding beschikbaar om schoolreizen te organiseren.

Van 11.000 naar 4.000 reizen

Er zijn de dag van vandaag zo’n 4.000 reizen beschikbaar, terwijl dat er in het pre-coronatijdperk nog 11.000 waren. Intussen blijven de 12.500 professionals uit de branche – reisadviseurs, chauffeurs, mecaniciens, planners – gedreven werken aan een revival van de groepsreizen.

De FBAA merkt op dat de Belgen terug zin hebben in busreizen. “Sinds april 2021 neemt het aantal bezoekers maand na maand steeds meer toe”, zegt Kim Taylor. “Dat is hoopgevend. Maar die interesse vertaalt zich nog weinig in boekingen. De dreiging van besmettingen, de varianten en de kleurencodes van de buurlanden die donkerder worden spelen hierin mee. Het is duidelijk dat de situatie vandaag bij de autocarondernemingen heel moeilijk blijft.”

Hoop op herstel tot 50 procent

In het laatste trimester van 2021 hoopt de branche 50 procent van het aantal reizen van een ‘normaal’ kwartaal te kunnen realiseren. Maar er blijven nog verschillende onbekende factoren. “Zullen grotere evenementen in de buurlanden, waaronder de kerstmarkten, hernemen?”, zegt Taylor. “Zal het ‘incoming’ toerisme heropleven, waarbij buitenlandse toeristen vanuit ons land Europa willen ontdekken per autocar? Krijgen de educatieve schoolreizen nog hun plaats op de kalender?”

De autocarondernemers doen een oproep aan de Belgen die uitkijken naar een uitstap in groep: “Heb er vertrouwen in, wij kijken met open vizier naar de toekomst, spelen in op de evoluties en zorgen voor een veilig kader,” benadrukken de autocarondernemers. Ze lanceren meteen ook een slogan: ‘De wereld is te mooi om zomaar over te vliegen’. “Zo willen we getuigen dat we iedereen die wil gaan reizen een mooie vakantie kunnen bieden dichtbij huis, in het binnenland en de buurlanden, in alle veiligheid, zonder teveel contact met anderen die geen deel uitmaken van de groep”, klinkt het bij de ondernemers. “En door te genieten van de prachtige landschappen en de haltes onderweg.”

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.