Bert Himpe

Detailer Bert Himpe: “De privé-taxi is het visitekaartje van uw klanten”

Bert Himpe

Een goed onderhoud en een regelmatige reiniging van een taxi is belangrijk. Hoe pakken we dit best aan? We praten met Bert Himpe van WAX-IT uit Oudenaarde

Dag Bert, Wie zijn jullie?

“WAX-IT is distributeur voor het meest hoogstaande auto onderhoud en beschermingsproducten op de markt. Naast de distributie en het in de markt plaatsen van deze producten bieden het bedrijf zelf ook diensten aan in onze detail studio.”

Welke diensten bieden jullie aan?

“De producten en diensten die we aanbieden focussen vooral op het hoogwaardig onderhoud. Ons onderhoud gaat verder dan de typische carwash of interieurreiniging. Zo hebben we in onze werkplaats een groot aantal wagens van een duurzame beschermende behandeling voorzien die het onderhoud eenvoudiger maakt.”

Wie zijn jullie klanten?

“We bedienen vooral voertuigen in het luxesegment van de taxiwereld. De meesten van onze taxi-klanten zijn privéchauffeurs of professionele VIP taxibedrijven die hun vloot in perfecte staat willen houden omdat ze onderdeel zijn van het visitekaartje van de persoon of het bedrijf. We hebben zo een aantal kabinet chauffeurs in ons vast klantenbestand. Dus ik raad limousine en privéchauffeurs zeker aan om op geregelde tijdstippen een goed onderhoud te doen. De privé-taxi is het visitekaartje van uw klanten.”

Om de hoeveel tijd moet een wagen onderhouden worden?

“Je hebt drie niveaus: het groot onderhoud, wekelijks onderhoud en dagelijks onderhoud. Je hebt het groot onderhoud dat meerdere dagen kan duren. Dan reinigen we alles van de velgen tot het leder toe. Voor de dieptereiniging halen we de zetels er zelfs uit. We polijsten de wagen en voorzien die van een coating. Het voordeel is dat de wagen gedurende één à twee jaar makkelijk in onderhoud blijft en zijn glans behoudt. Dan hebben we de “wekelijkse” wasbeurt waar elk onderdeel gereinigd wordt. Daarnaast gaan we dagelijks op de dode momenten stof afnemen, de ramen proper maken of even met de stofzuiger door de wagen heen.”

Wat met klanten die misselijk worden en eventueel overgeven?

“Het is belangrijk dat taxibedrijven dit niet zelf oplossen maar hulp inroepen. Dit moet snel opgelost worden. Dan gaan we heel ver in de reiniging. Er mag niets achterblijven. We hebben er een hele set van producten en toestellen voor om alles goed te reinigen, met onder meer een stoomreiniging.”

Spelen coatings hier ook een rol?

“Zeker. Schakel een professional in en doe het niet zelf. Als iemand iets morst op een stoffen zetel waar een coating op ligt heb je veel meer tijd nodig om het op te lossen. Anders vraagt het een veel intensievere reiniging.”

Welke afwerking raad je in de wagen aan?

“Ik zou voor kunststof leder kiezen. Dat is veel slijtvaster en eenvoudiger in onderhoud dan echt leder. Bovendien zijn de meest recente types van kunststof leder zo goed dat je geen kwaliteitsverschil voelt met leder, in tegendeel sommige zijn beter dan de standaard leder optie.”

Raad je een carwash aan?

“Ik zou dat niet doen bij luxewagens. Je hebt immers maar één kans om een goede eerste indruk te maken bij je klant. Daar kan je dus een verschil maken en je onderscheiden van concurrenten. Als een zwarte auto één jaar door een carwash is gegaan is die half grijs geworden. Een carwash zorgt voor wrijving waarbij het vuil (bijvoorbeeld zandkorrels) over de lak worden gewreven en zo als het ware schuurpapier vormen. Hierdoor komen waskrassen in de lak, dat probeer je toch best te vermijden. Wij moeten die problemen van krassen dan vaak oplossen. Voorzie zeker een coating. Dat gaat alleszins de schade door de carwash verminderen. Maar kies toch beter voor handwas. Als je het zelf doet, gebruik dan een hogedrukreiniger en kwalitatief materiaal zoals microvezel washandschoenen en droogdoeken.”

Hoe krijgen we een goede geur in de wagen?

“We kunnen voor verschillende geuren kiezen, maar misschien vinden niet alle klanten dat leuk. Je kan ook kiezen voor geurloze geur. Mijn advies is om voor producten te kiezen die geuren neutraliseren en verwijderen om zo neutraal mogelijk te zijn.”

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.