Dirk van Taxi Gerard

Taxichauffeur wordt steeds meer knelpuntberoep

Het beroep van taxichauffeur wordt meer en meer een knelpuntberoep. Dat voelen ze bij Taxi Gerard in Leuven. De nood naar personeel is hoog. Zelfs dringende oproepen naar de luchthaven kan het taxibedrijf door gebrek aan personeel niet altijd meer invullen.

Voor corona had het taxibedrijf zeven mensen in dienst. Nu heeft het taxibedrijf één vaste en één bijrijder in het weekend. Veel te weinig personeel dus. Zaakvoerder Dirk De Cnijf verdrinkt in het werk. “Op drukke momenten moet ik mensen weigeren. Zelfs wie dringend naar de luchthaven moet, kunnen we met pijn in het hart niet altijd bedienen door gebrek aan personeel. Er moet een campagne komen om het beroep weer aantrekkelijk te maken.”

Sollicitanten

Er melden zich wel kandidaten aan, maar die zijn niet altijd geschikt. “Ik vind niemand die wil werken of gemotiveerd is om te werken”, zegt Dirk. “Dat is heel erg. Het taalniveau is soms ook onder maats, waardoor we soms mensen niet kunnen aannemen. Andere kandidaat-chauffeurs wilden dan weer 2000 euro netto verdienen door enkel in het weekend te werken.”

Witte merel

Soms hebben ze bij Taxi Gerard wel geluk. Recent diende er zich een talent aan – een witte merel – die zeer gemotiveerd is.  Het is een persoon die uit de bouwsector komt. “We hebben 2 uur met elkaar gepraat”, zegt Dirk. “Er was een klik. Ik zit zelf al 35 jaar in de taxiwereld maar hij heeft me zelfs zaken bijgeleerd. Ik ging bij de leverancier Ad Blue gaan halen, om propere diesel te hebben. Tot mijn nieuwe chauffeur me vertelde dat er tankstations bestaan waar je dat met bussen van 10 liter veel goedkoper kan halen. Dat bespaart me dus meer dan 100 euro per maand.”

Vaste klanten soigneren

De witte merel werkte voorheen in de bouwsector, maar moest door gezondheidsredenen stoppen. Hij werkt enkel in de week en niet in het weekend. “Ik probeer wel flexibel te zijn”, vertelt de kersverse chauffeur. “We proberen onze vaste klanten te soigneren. Recent landden die op de luchthaven van Lille en niet op Zaventem. Alhoewel mijn uren er bijna opzaten, ben ik die toch in Lille gaan halen. Ik probeer flexibel te zijn. Klantvriendelijkheid staat bij mij hoog in het vaandel. We zien vaak genoeg dat andere chauffeurs de deur niet open doen of de valiezen niet in de koffer inladen. We proberen de mensen altijd een service te geven. Dat is ons visitekaartje. Dirk is een fantastische baas. We zijn meer vrienden geworden voor elkaar. We hebben geen werkgever-werknemer relatie.”

Oudere chauffeurs 

Bij Taxi Gerard werken ook oudere chauffeurs, zoals de Jokke. Hij is in de 70 en is een van de oudste taxichauffeurs van Leuven. “Ik werk graag bij taxi Gerard. Ik kom met Dirk goed overeen. Ik rijd graag met een taxi. Het is een leuke hobby. Het geeft me afwisseling. Het is een goede reden om niet naar een familiefeest te gaan. Toen ik in de jaren 1970 begon waren het de gouden tijden van de taxi. “

De chauffeurs van Taxi Gerard:

Taxi Gerard Leuven

Taxi Gerard Leuven

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.