taxi leuven daklicht

Aanpassing van de minimum vereiste ecoscores verschenen in Staatsblad

daklicht

Er is goed nieuws over de aanpassing van de minimum vereiste ecoscores. Het besluit van de Vlaamse regering van 22 april is eindelijk in het Staatsblad verschenen. Dat geeft meer rechtszekerheid voor taxibedrijven die in voertuigen willen investeren. Het gaat om het besluit van de Vlaamse Regering van 22 april (BVR) dat een correctie aanbrengt aan de minimum vereiste ecoscores, zo meldt taxifederatie GTL op hun website. Die waren in 2021 plots verzwaard ten gevolge van de overgang van de NEDC- berekeningsmethode naar WLTP-uitstootnorm als maatstaf voor de berekening.

Op 30 juni is de aanpassing in het Staatsblad verschenen. Volgens taxifederatie GTL is dat goed nieuws. Het zorgt voor meer rechtszekerheid voor taxibedrijven die voertuigen willen/moeten aankopen. “Ik heb het hoofdzakelijk over de rechtszekerheid”, zegt Pierre Steenberghen van GTL. “Er werd al van midden vorig jaar aangekondigd door de Vlaamse regering dat een correctie nodig was om de verzwaring van de ecoscores, op 1 januari 2021 (wegens verandering van de berekeningsformule voor de berekening van de ecoscores door overstap van de uitstootnorm NEDC naar WLTP), te neutraliseren. Het was niet de bedoeling van de Vlaamse regering of parlement, dat 1 jaar na de stemming van de taxiwetgeving eind 2019, de milieu-eisen plots (sterk) zouden verstrengen. Dat is nu officieel rechtgezet.”

Meer steun nodig

De milieueisen blijven een zwaar gegeven voor de taxibedrijven, vindt Steenberghen. “Dat komt door de hoge aankoopprijs van de voertuigen, het enorm gebrek aan snellaadinfrastructuur, de beperkte afstand met één laadbeurt, het verlies aan kofferruimte voor de batterijen,… Van de taxi’s wordt  verwacht dat zij een voorbeeldfunctie hebben en dat zij als eersten de overstap naar lage- en zero-emissie moeten zetten. Maar net voor hen is dat, door de eigenheid van hun beroep,  een grotere uitdaging (veel kilometers rijden op een dag, voldoende kofferruimte,  gebruik van minibusjes voor collectief vervoer, vermijden van wachttijden… ). Daarom is meer steun van de overheid aangewezen om de taxibedrijven te helpen bij de overstap naar zero-emissie.”  Koen Van Oorschot van Antwerp Tax treedt Steenberghen bij. “Het is trouwens nog veel te vroeg om over te stappen naar EV-voertuigen omwille van de lange laadtijd, de beperkt laadinfrastructuur,  en de hoge aankoop kosten.  EV-voertuigen zijn eigenlijk helemaal niet geschikt voor taxi. Zeker niet voor 24 uur dienst. De politie zit in het zelfde schuitje…”

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.