Hasseltse taxi’s niet getroffen door snelheidsverlaging binnenstad

Taxi Raf / beeld gemaakt door Matthias Vanheerentals

Vanaf vrijdag 5 augustus wordt de hele Hasseltse binnenstad een woonerf. De maximumsnelheid gaat er naar beneden tot 20 kilometer per uur. De bedoeling van de stad is om voetgangers, fietsers en automobilisten gelijkwaardig te maken. Volgens de stad Hasselt wordt de taxisector niet geraakt door de beslissing.

Het woonerf – en dus de 20 km/u – zal ingevoerd worden in de binnenstad vanaf vrijdag 5 augustus. Zoekverkeer en sluipverkeer wordt ontmoedigd, maar iedereen die met de wagen in de stad moet zijn zal er geraken. Met de gewijzigde verkeerssituatie wil de stad Hasselt de binnenstad beter bereikbaar maken. “We verminderen het sluipverkeer”, zegt Loes Mispoulier, kabinetschef van schepenen Marc Schepers & Habib El Ouakili. “Elke wagen zal toegang tot de stad blijven hebben. We zorgen dat iedereen op de juiste plek op het juiste moment kan zijn.”

Geen hinder voor taxisector

De taxi’s zullen normaal geen hinder ondervinden. “De taxisector wordt niet geraakt door de maatregelen die we invoeren om onze binnenstad aangenamer en bereikbaarder te maken voor alle gebruikers”, zegt Loes Mispoulier. “Ze zullen zelfs sneller kunnen circuleren. Taxi’s zullen in bepaalde gevallen zelfs toegang krijgen tot straten waar andere gebruikers die er niet moeten zijn, geen toegang hebben. De straten moeten nog bepaald worden.” Er volgt in het najaar nog meer overleg met de taxisector.

Positieve reacties

Marc Delvaux van de Hasseltse taximaatschappij Taxi Raf vindt het wel positief dat de snelheid verlaagd wordt. “Eerst was gezegd dat ook de binnenring naar 20 kilometer per uur ging, maar ik ben blij dat dat niet doorgaat. Dan zouden we met een probleem zitten.” Bij andere taximaatschappijen, zoals de Hasseltse Taximaatschappij (HTM), klinkt er toch wat kritiek. HTM vreest dat 20 kilometer per uur in de binnenstad tijdverlies zou betekenen en dat daardoor kortere ritten niet meer rendabel zouden zijn. “Indien een rit niet meer rendabel zou zijn, dan gaan we die weigeren”, zegt Koen van de Hasseltse taximaatschappij aan TV Limburg. “Jammer voor het cliënteel, maar dan moet de stad zijn verantwoordelijkheid opnemen. Een stadsrit wordt berekend op de afstand en niet op de tijd. Mijn chauffeur gaat veel te veel tijd verliezen ten opzichte van de rit zelf. Op sommige stukken zullen we dubbel zo lang onderweg zijn.

Andere suggesties

Marc Delvaux heeft wel nog een aantal suggesties voor de stad Hasselt. Op bepaalde plaatsen op de Hasseltse ring kunnen taxi’s tegen het verkeer in rijden. Bij Taxi Raf hopen ze dat er meer plaatsen komen op de Hasseltse ring waar taxi’s op een veilige manier tegen het verkeer kunnen inrijden. “Wie van de Maastrichterstraat en Maastrichtersteenweg komt, moet helemaal de ring rond rijden om aan het aan het station te geraken”, zegt Delvaux. “Het kost geen geld. Als dat tegen het verkeer in zou kunnen, zitten we niet vast in de file.”

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.