Festival. Foto: iStock / Monkey Business Images

60 taxi’s in beslag genomen tijdens Tomorrowland

Tijdens de drie festivalweekends van Tomorrowland zijn in totaal zestig taxi’s bestuurlijk in beslag genomen. De redenen voor inbeslagname zijn divers. Het lokale taxibedrijf Rupel Taxi draaide amper omzet op het dancefestival en heeft wel wat opmerkingen over de organisatie. Koen Van Oorschot, voorzitter van de Provinciale Taxi Unie in Antwerpen, blikt wel tevreden terug op de organisatie.  

Zondagnacht liep het derde en laatste festivalweekend van Tomorrowland op zijn einde. Het festival verliep zonder veel incidenten, zo meldt Het Laatste Nieuws. Het Antwerps parket en de lokale politie Rupel blikken dan ook tevreden terug. Toch lapten veel taxichauffeurs bepaalde regels aan hun laars. De politie nam in totaal ook zestig taxi’s bestuurlijk in beslag omdat er klanten werden geronseld buiten de voorziene zones of omdat de taxi wettelijk niet in orde was.

Woekerprijzen

Volgens de krant Het Laatste Nieuws durfden taxibedrijven ook nog eens astronomische prijzen aanrekenen. Waar je volgens de krant op een zondagavond omstreeks 19 uur een 40 à 60 euro moest betalen voor een rit van 15 kilometer, betaalde je om middernacht al 90 à 110 euro. Een lezer van dezelfde krant spreekt zelfs van het astronomisch bedrag van 170 euro. Joris Van Camp, woordvoerder van Lokale Politie Rupel, bevestigde dat er exuberante prijzen circuleerden.

Niet tevreden

Niet alle taxibedrijven zijn tevreden met de manier van werken op Tomorrowland. Bij Rupel Taxi bedroeg de omzet per wagen in één dag amper 150 euro. Het taxibedrijf vindt het jammer dat ze enkel klanten mochten oppikken op een locatie op drie kilometer van het festival. Het bedrijf heeft immers veel vaste klanten die ze door de tijdelijke nieuwe regelgeving van het gemeentebestuur niet mochten oppikken aan cafés en restaurants. De zaakvoerder van het bedrijf stelt zich de vraag waarom er geen taxistandplaatsen op de invalswegen konden voorzien worden. Het taxibedrijf had zelfs nog een extra chauffeur aangeworven.

Slechte communicatie

Zaakvoerder John Rubens hekelt ook de laattijdige communicatie. “Het gemeentebestuur van Boom heeft beslist om het politiereglement aan te passen en we werden maar eerst voor de start van het derde weekend hierover in kennis gesteld. De nieuwe taxiwetgeving werd eigenlijk niet toegepast. Het gaat nu over straattaxi’s die ze naar een vergeetput hebben gestuurd. Er werd een loopje met de wetgeving gemaakt of eigen twist aan gegeven. Het wegslepen van voertuigen was het thema dit jaar en niet de ‘reflections of love.’ Als er er op deze manier verder zal opgetreden worden tijdens andere festivals, dan ziet het er echt heel droevig uit. Waarom kan in Antwerpen tijdens de Tall Ship Races die massa volk ( x 10) wel een taxi nemen?” Door de hele situatie werd zaakvoerder John Rubens ziek van de stress.

Reactie politie

De politie reageert op de kritiek. “In principe mogen de ‘standplaatstaxi’s’ de specifieke standplaatsen gebruiken”, reageert Peter Muyshondt, korpschef van de politiezone Rupel aan het Nieuwsblad. “Alle anderen moeten op minstens tweehonderd meter blijven. Maar hierdoor kunnen we bijvoorbeeld de Ubers niet controleren. Om toch iedereen zijn brood te laten verdienen, hebben we beslist om alle taxi’s op één plek te verzamelen.” Peter Muyshondt benadrukt dat dit reglement zowel met goedkeuring van de gemeenteraad in Boom als Rumst is doorgevoerd. “Bestelde ritten blijven trouwens ten alle tijde mogelijk, dat staat duidelijk in de politiecodex beschreven”, gaat Muyshondt verder in het Nieuwsblad. “Ik wil dit consequent toepassen, zonder privileges. Anders schep je willekeur en dat leidt alleen maar meer tot problemen.”

Reactie APTU

De Antwerpse Provinciale Taxi Unie (APTU) vindt dat alles goed is verlopen. “De gemeente Boom heeft duidelijk gecommuniceerd waar de taxi’s klanten konden opladen”, zegt voorzitter Koen Van Oorschot. “Het feit dat er geen speciale vergunningen meer werden gegeven voor de drie weekends is eigenlijk een goede zaak. Het zal de capaciteit ten goede zijn gekomen. Zowel straattaxi’s als standplaats taxi’s konden werken voor Tomorrowland. Wie zich niet aan de afspraken heeft gehouden werd terecht gesanctioneerd. De woekerprijzen die werden toegepast vinden wij ook schandalig. Deze kwaadaardige taxibedrijven geven onze taxisector een slechte naam.  Anderzijds is dit het systeem dat onze overheid graag heeft. We hebben onze  beleidsvoerders tevergeefs veelvuldig verwittigd voor surge pricing. Het is nu meer dan ooit een gevolg van de nieuwe taxiwetgeving.  Een triestig gevolg voor de taxi gebruikers in piek momenten.”

Ook Rupel Taxi is niet akkoord met de woekerprijzen. “Het toepassen van ” bestelde ritten ” zoals de korpschef vermeld was in de praktijk weinig zichtbaar want zelfs met een ” digitale opdracht ” konden we niet aan onze klanten. Het vermelden van privileges vinden we dan ook onterecht als lokaal bedrijf. De bakker werd toch ook niet verboden zijn brood te verkopen?”

Koen van Oorschot

APTU-voorzitter Koen van Oorschot 

Rupel Taxi

John Rubens van Rupel Taxi

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.