Sonia Frey

“Geef de liefde voor je vak door aan kandidaat-chauffeurs”

Sonia Frey / Adecco

Veel taxibedrijven zijn in ruime mate  op zoek om nieuw personeel aan te werven. Nochtans blijkt die zoektocht vaak een moeilijke én tijdrovende opdracht. Sonia Frey, Human Resources and External Communication Director bij The Adecco Group , geeft enkele waardevolle tips.

Sonia Frey van Adecco is zelf een regelmatig taxigebruikster. “Ik bel altijd hetzelfde taxibedrijf in mijn regio ”, zegt Frey. “Het taxibedrijf is een echt familiebedrijf is met veel stabiliteit bij de chauffeurs die ook veel kennis hebben van de wegen.  Het sociaal contact is eveneens zeer belangrijk. Zowel voor de chauffeur zelf als voor de passagiers / klanten.  Ik merk dat taxichauffeurs van veel op de hoogte zijn.  Ik heb nog nooit een negatieve ervaring gehad.”

Klantgericht werken

Volgens Frey moet een taxichauffeur sociaal zijn en klantgericht kunnen werken. “Je moet het fijn vinden om met mensen te kunnen werken”, zegt Frey. “Al moet je natuurlijk goed kunnen aanvoelen of een klant wel zin heeft voor een gesprek. Sommige zakenmensen willen misschien liever wat rustig op de achterbank werken. En een verliefd koppeltje heeft meer oog voor elkaar. Maar je moet ook alleen kunnen werken.”

Iedereen is talent

Voor Adecco is iedereen een talent. “Iedereen heeft talenten. Persoonlijkheid en waarden zijn zeer belangrijk voor de fit met een job. Als iemand goesting heeft in het taxileven, geef die dan een kans. Wie wil bijleren, is een parel. Adecco raadt aan om zowel te kijken naar mensen die een nieuwe richting willen inslagen, al dan niet aan het werk.. “Contacteer de VDAB, Forem en Actiris”, zegt Frey. “Ze helpen de mensen hun weg te vinden in het aanbod. Ze maken reclame en geven uitleg over de jobs. Daar zijn coaches bij. Dan kan je de stap zetten naar mensen die er nog niet hebben bij stilgestaan. Onbekend is onbemind.”

Geef liefde door

Adecco raadt taxibedrijven aan om de liefde voor hun vak door te geven aan kandidaat-chauffeurs. “Geef de liefde en de passie voor het vak door, door er over te communiceren. Door de positieve aspecten ervan te laten zien. Doe aan employer branding, voor zo ver het financieel kan. Onbekend is onbemind.” Een interim-kantoor als Adecco kan taxichaffeurs helpen om pieken op te vangen. “Hoe duidelijker de opdracht, hoe duidelijker het profiel is dat je zoekt, hoe makkelijker dat we die mensen vinden”, zegt Frey. “Geef de omstandigheden mee waarin de persoon moet werken. Als we de jobcontent en de salarisvoorwaarden hebben, kunnen wij verder. We schakelen onder meer sociale media, zoals TikTok, Facebook en Linkedin in, om mensen te vinden.”

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.