Tankstation. Foto: iStock / bizoo_n

Goedkope Franse brandstof lokt taxibedrijven de grens over

Tankstation. Foto: iStock / bizoo_n (onbeperkt gebruik)

Vanaf donderdag 1 september wordt tanken in Frankrijk aanzienlijk goedkoper. Nogal wat taximaatschappijen – onder meer uit de regio van Kortrijk – willen daarvoor de grens oversteken. Dat blijkt uit een korte rondvraag van TaxiPro.be.

Tot eind oktober geeft de Franse overheid er 30 eurocent per liter brandstof cadeau. TotalEnergies doet er in zijn stations nog eens 20 eurocent bovenop. Dat meldt de krant Het Laatste Nieuws. Daardoor dreigen de Franse benzine en diesel de komende weken met amper 1,5 euro per liter te flirten.

Extraatje voor chauffeurs

De grens tussen Frankrijk en België is 620 km lang. Uit een korte rondvraag van TaxiPro blijken nogal wat taximaatschappijen over de grens te springen. Taximaatschappij Pops uit Poperinge laat aan TaxiPro weten dat ze wellicht de grens over zullen steken om te tanken. Ook in Kortrijk lijken bepaalde taximaatschappijen de grens over te willen steken. “Wij hebben alle chauffeurs die woensdagavond reden reeds een algemeen bericht gestuurd”, zegt Gianni Vervaeke , zaakvoerder van de Vlaamse Taxi Centrale. “Vanmorgen hebben we ook alle startende taxichauffeurs een bericht gestuurd dat ze zó veel geld kunnen besparen. Ik was er niet van op de hoogte maar het is wel een mooie extra voor onze chauffeurs die van coronacrisis naar een energiecrisis zijn gegaan.”

BTW en accijnzen

Bij Cheap Taxi in Kortrijk wijken ze niet naar Frankrijk uit om hun wagens vol te tanken. “Natuurlijk niet, anders verliezen we de BTW en de teruggave accijnzen”, zegt Emmanuel Himbert van Cheap Taxi. “Voor particulieren kan het een oplossing zijn.” Gianni Vervaeke , zaakvoerder van de Vlaamse Taxi Centrale, is het niet helemaal eens met Cheap Taxi. “Wat Emmanuel zegt klopt helemaal niet. Het gedeelte van de BTW klopt niet. Firma’s kunnen ook over de grens de btw terugvorderen. Als je zelfs een tankkaart hebt van DKV Euroservice moet je de BTW niet eens voorschieten (die wordt verlegd). Ik vind dat taxibedrijven zelf de denkoefening moeten maken. Dan moet je in eerste instantie nog een diesel hebben (wegens invoering ecoscore) en dan moet je je afvragen als “grensgemeente” wat er financieel interessanter is. Ongeveer 25 procent korting op je totale prijs of de teruggave op accijnzen die recentelijk zijn verlaagd om de totale prijs te drukken.” Dirk Lauwers, mobiliteitsprofessor aan de UAntwerpen, bevestigt. “Taxichauffeurs maken best – zoal iedereen – hun eigen rekening. Maar feit dat velen onder hen daar inderdaad voordeel mee kunnen doen, toont de nood aan voor een Europees beleid van brandstofprijzen. Want zo worden natuurlijk nutteloze kilometers gereden, liters brandstof verspild en het klimaat en de leefomgeving onnodig belast.”

Pomphouders

Johan Mattart van de Belgische Federatie der Brandstoffenhandelaars vzw (Brafco) heeft ook een mening over de accijnzen. “Het is inderdaad zo dat Belgische taxibedrijven die hun diesel in België aankopen, nog kunnen genieten van een teruggave van accijnzen in het kader van de professionele diesel. Begin 2022 was dit 226,9716 euro/m³, maar door de accijnsverlaging in maart is dit nu nog 82,3434 euro/m³. We vrezen voor de concurrentiepositie van de pomphouders in de grensregio met Frankrijk en we vragen de federale regering om de accijnzen op diesel en benzine ook te verlagen tot het Europees minimum, zijnde 330 euro/m³ diesel en 359 euro/m³ benzine.”

GTL reageert

Pierre Steenberghen van de taxifederatie GTL wil graag op de opmerking van Johan Mattart (Brafco) reageren.  “GTL heeft daarover in april contact opgenomen met minister van Financiën Vincent Van Peteghem. De federale regering had toen inderdaad de accijns op diesel met 14,46 eurocent (excl. btw) verlaagd, wat een interessante tegemoetkoming vormde voor de consumenten. Maar voor de taxibedrijven werd die korting afgetrokken van de terugbetaling van accijnzen op de beroepsdiesel, waarvan professionele vervoerders (ook taxibedrijven) al jarenlang genieten. Er kwam geen positieve reactie van de minister en de transportbedrijven bleven in de kou staan. De nu aangekondigde verlenging van de  accijnsverlaging voor  de particulieren is leuk nieuws voor de automobilisten. Veel minder leuk voor de taxiondernemingen die voor de professionele diesel hadden gehoopt op een terugkeer naar het accijnsteruggaveniveau van begin dit jaar, zijnde 0,226 €/l.”

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.