Zone 30 vertraagt taxi’s in Oostende

Oostendse taxi

Sinds 1 september 2022 wordt de maximum toegelaten snelheid in alle Oostendse woonwijken 30 km/uur. Daarmee zet Stad Oostende niet alleen in op verkeersveiligheid maar ook op leefbaarheid. De veiligheid voor kinderen en zachte weggebruikers staat hierbij centraal. Enkele Oostendse taxi’s stellen zich wel vragen. Ze vrezen langer onderweg te zijn en hierdoor uiteindelijk klanten te verliezen.

Enkele Oostendse taximaatschappijen stellen zich toch wat vragen. Ze vinden dat de nieuwe zone 30 de taxi’s vertraagt in Oostende. Hassib Ghosi van Taxi Anker zegt dat de zone 30 zijn taxibedrijf veel tijd kost. “Het klinkt safe maar het is helaas niet haalbaar voor taxi’s in Oostende”, zegt Ghosi. “Mensen bellen naar ons in de hoop om sneller ergens te geraken dan openbare vervoer. Als wij letterlijk elke straat 30 km/uur rijden dan kunnen we zeker niet op tijd geraken voor onze klanten en zullen we alleen maar klanten verliezen. Dus met andere woorden, het gaat voor meer problemen zorgen, voor ons de taxisector als voor andere automobilisten. Dat er in woonwijken en schoolstraten zone 30 bestaat, is begrijpelijk.”

Weinig geduld 

Bij City Tax Oostende stellen ze zich ook vragen. “Het enige wat ik er over kan zeggen dat ze beter met een soort van tijd werken”, zegt Michel Boogaert van City Tax Oostende. “Mijn nachtchauffeurs moeten 30 kilometer per uur rijden terwijl er niemand op de baan is.” Voor een andere taxichauffeur, die liever anoniem wil blijven, valt de zone 30 serieus tegen. “Op sommige plaatsen kan ik het begrijpen, maar op andere plaatsen niet. Voor ons is het niet aangenaam. De tijdspanne tussen waar dat je je bevindt en om een klant op te halen, wordt groter. Klanten hebben weinig geduld meer. Als je zegt dat je er over 10 minuten bent, beginnen ze al na te denken. Als je zegt dat je er pas na 15 à 20 minuten bent, dan zeggen ze vaak: ‘laat maar. Ik zal nog eens rondbellen of een tram nemen.’

Veiliger

TaxiPro legde de grieven van de taxichauffeurs aan de bevoegde schepen voor taxi’s Nina Bhatti voor, maar kreeg nog geen reactie. De uitbreiding van de zone 30 maakt de Oostendse wijken vooral een stuk veiliger én leuker, zo lezen we op de website van de stad Oostende. Bij een snelheid van 30 km/uur bedraagt de remafstand minder dan de helft dan wanneer je 50 km/uur rijdt. Het is die kortere remafstand die de kans op verkeersongevallen verkleint. Meer nog: een lagere snelheid verkleint ook de kans op een ernstig letsel of overlijden in geval van een verkeersongeval.

Signalisatie

Om de invoering van een algemene zone 30 in alle wijken duidelijk te maken, werd de nodige signalisatie aangebracht, zowel op het wegdek als met borden bij het binnenrijden van de zone, zo lezen we verder op de website. Naast sensibilisering blijft ook handhaving erg belangrijk. De Lokale Politie zal, zoals steeds, op specifieke plaatsen snelheidscontroles uitvoeren om de geldende snelheidsbeperkingen te controleren. Elke nieuwe verkeersmaatregel heeft tijd nodig om ingeburgerd te raken. In een eerste fase zal de politie daarom weggebruikers informeren en sensibiliseren, later wordt dat waarschuwen om dan over te gaan tot verbaliseren. Zware of hardnekkig overtreders kunnen uiteraard altijd beboet worden.

Hassib Ghosi van Taxi Anker

Hassib Ghosi van Taxi Anker

City Taxi Oostende
City Taxi Oostende

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.