HR-specialist Peter Callens: “Zorg voor een goede drive in je bedrijf”

Peter Callens

Taxichauffeurs aanwerven én houden. Het bezorgt menig taxibedrijf kopzorgen. HR-specialist Peter Callens van Jobmotivation, een bedrijf uit Oudenaarde, geeft enkele tips. Peter Callens traint en coacht en heeft tientallen jaren kennis van de werkmotivaties voor rekrutering en selectie, teamcoaching en persoonlijke ontwikkeling.

Dag Peter, hoe maken we een taxibedrijf zo aantrekkelijk mogelijk om in te werken?

“Definieer de waarden van je bedrijf. Maak die waarden concreet, zichtbaar en voelbaar op de werkvloer. Dan sta je voor iets. Stel je bovendien op als coach en toon betrokkenheid naar je medewerkers. Zo voelen je mensen zich goed en gerespecteerd. Benadruk vooral het positieve en geef complimenten aan je medewerkers. Complimenten geven helpt vaak enorm goed.”

Waarom is dat zo belangrijk?

“Vanuit die positieve drive ga je je mensen binden en krijg je dingen makkelijker gedaan. Als je je mensen als het ware in het groen krijgt, dan kan je zaken bekomen. Je creëert goodwill.”

Veel chauffeurs zijn altijd op de baan. Dat maakt het misschien wat moeilijker om vaak een compliment te geven?

“Dat mag je niet verhinderen om dat toch te doen. Er zijn genoeg momenten dat je dat kan doen. Elk gemeend compliment heeft een groot effect. Ik ken een CEO die minstens één compliment per dag geeft. Hij doet dit effectief, elke dag. Dit zorgt voor een positieve drive. Je mensen voelen dit direct. Het straalt op hen af.”

Wat mag je niet doen?

“Als je altijd maar vraagt en geen enkele emotionele voeding geef, dan droogt het op. Dan lukt het niet. Als je voortdurend in het rood gaat, dan ga je je werknemers verliezen. Ga ook niet communiceren vanuit de ouder – kind positie. Ga uit van gelijkwaardigheid en communiceer als 2 volwassenen.

Je zegt ook dat je als leidinggevende best niet je frustraties op je medewerkers uitwerkt. Waarom niet?

“Dat demotiveert je medewerkers en dit straalt ongetwijfeld af op de service naar je klanten. Toon dus empathie en begrip naar je personeel. Let er op jouw frustraties niet naar hen over te zetten want dat kan wel eens nefaste gevolgen hebben.”

Heeft u ook nog een tip voor de taxichauffeurs, hoe zij bijvoorbeeld het best omgaan met hun klanten?

“Maak als chauffeur eerst contact met de klant en dan pas met de technologie, apparatuur of dispatching. Heet de klant welkom bij het instappen, maak hier ruimte voor. Maak dus tijd om bij de klant te zijn. Dat zorgt voor een positief gevoel bij de klant en het zorgt voor rust. Zo voelt de klant zich welkom, zo voelt hij zich thuis. Dit is een moment van de waarheid voor een taxibedrijf. Ikzelf organiseer ook interessante cursussen voor de taxisector. Ik raad deze training klantgericht communiceren aan voor taxichauffeurs en verantwoordelijken.”

Hoe kunnen leidinggevenden hun chauffeurs daarin helpen?

“Wees zelf het goeie voorbeeld en maak ruimte voor de menselijke kant van het verhaal van je medewerkers. Aan leidinggevenden zou ik zeggen: train je mensen in klantgericht communiceren. Een taxibedrijf investeert daar jammer genoeg niet altijd in. Een werkpunt waarmee ik kan helpen.”

Hoe werven we taxichauffeurs aan?

“Ik geef graag drie tips. Als het even kan, bel met de vorige werkgevers en stel hen slimme vragen. Zo krijg je een schat aan informatie over de kandidaat. Taxichauffeurs werken binnen een specifieke context. Ze zijn veel op zichzelf aangewezen, ze hebben veel korte contacten en ze worden voortdurend door de dispatching gecontroleerd. Hebben ze al in soortgelijke contexten gewerkt en wat waren hun ervaringen? Je kan ook nieuwe mensen vinden via je enthousiaste medewerkers en beloon je medewerkers als ze iemand nieuw aanbrengen.”

Iedereen heeft weleens een slechte dag, ook een chauffeur. Hoe kunnen we er dan toch het beste van maken als we ons slecht voelen?

“Geef erkenning aan dit slecht gevoel. Moffel het niet direct weg. Erken dat je je niet goed voelt en durf eens voelen waar het in je lichaam zit. Adem een aantal keren diep in en uit, waarbij je contact maakt met die plek.  Daarna kan je de vraag stellen wat je kan doen om de situatie aangenamer te maken. Je kan bijvoorbeeld ervoor kiezen om op zo’n moment extra vriendelijk te zijn. Ook al voel je wat pijn of gaat het wat minder.”

Peter, kan je nog iets over jezelf vertellen?

“Ik ben een expert in Motivatie en Persoonlijke Coaching. Ik geef snel inzicht in individuen en teams. Ik heb de bijzondere gave om heel gedetailleerde analyses te maken en die zaken zichtbaar te maken die ertoe doen. Zo ga je met accuraat inzicht de juiste beslissingen nemen. Ik steun hierbij op meer dan 20 jaar ervaring in analyse, trainen en coachen van medewerkers, teamverantwoordelijken en managers.”

Wat studeerde je?

“Ik studeerde eerst Marketing en daarna Expeditie, werd Master in de NLP en volgde vele bijkomende trainingen. Trainen en coachen horen nog steeds bij mijn belangrijkste passies.”

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.