Anja Vanrobaeys

Federaal parlementslid wil dat NMBS taxi’s inzet om overstap in Denderleeuw te garanderen

Anja Vanrobaeys

Sinds het nieuwe vervoersplan van de NMBS in december, is er een knip in de treinverbinding tussen Aalst en Ninove. Hierdoor moeten pendelaars overstappen in Denderleeuw, maar de aansluiting tussen de twee treinen wordt niet verzekerd. Veel pendelaars missen hun aansluiting, wat vooral op vroege en late uren vervelend kan zijn. Federaal parlementslid Anja Vanrobaeys wil dat de NMBS onderzoekt of het mogelijk is om taxi’s in te zetten om de overstap in Denderleeuw te verzekeren. De NMBS laat weten dat er spijtig genoeg geen aanpassingen kunnen gedaan worden omwille van verkeerstechnische redenen. De NMBS doet er alles aan om de trein op schema te laten aankomen zodat de overstaptijd gehaald kan worden.

Dag Anja, hoe kan de NMBS de taxisector hierbij betrekken om het probleem op te lossen aan het station van Denderleeuw?

“Daar kan zeker over worden nagedacht. Bijvoorbeeld voor de last miles of voor vroege of late uren kunnen taxi’s het verschil maken. Maar dan moeten ze opgenomen worden in het openbaar vervoersaanbod. Voor Vooruit moet het openbaar vervoer simpeler, goedkoper en beter. Met een combiticket voor trein, tram, bus heb je geen gedoe meer met verschillende tickets voor je volledige traject. Bij zo een combiticket kan je dan nadenken wanneer een taxi ook kan worden ingeschakeld om het traject af te leggen. Ik denk aan de vroege of late uren als er geen andere optie beschikbaar is of als er een probleem is bij andere vervoersmodi. Hiervoor moet je dan een samenwerking opzetten met taxibedrijven, net zoals De Lijn dat nu ook doet met private busmaatschappijen die worden ingeschakeld voor het busvervoer.”

Heeft u zelf al de vraag gekregen van lokale taxibedrijven om hier aan mee te werken?

“Ik heb nog geen vragen gekregen, maar ben steeds bereid tot overleg. Het zou zeker kunnen besproken worden in de lokale vervoersregio, die is opgericht om de lokale mobiliteitsuitdagingen aan te pakken.”

Heeft u nu al weet van reizigers die dan maar op eigen initiatief een taxi nemen?

“Ik weet dat sommige overschakelen op de eigen wagen. Wie geen eigen wagen heeft, staat gewoon uren te wachten op het perron. Ik vrees dat voor hen een taxi onbekend is en daarom mensen afschrikt.”

Hoe groot is het probleem met die overstappen tussen Denderleeuw-Aalst-Ninove?

“Dat wil zeggen als je eerste trein 5 minuten vertraging heeft, je je aansluiting mist. Hierdoor doen treinreizigers vaak anderhalf uur over een traject van 15 kilometer. De NMBS beloofde in februari een structurele oplossing. Nu verklaart ze dat de treinen in Denderleeuw geen 5 minuten kunnen wachten voor de aansluiting. Wel zullen ze er alles aan doen, om de treinen stipt te laten rijden.”

Begrijp je het antwoord van de NMBS?

“Met dit antwoord neem ik geen genoegen. Uit cijfers blijkt dat amper de helft van de treinen zonder vertraging aankomt in hun eindstation. Ik pendel zelf 25 jaar naar Brussel. Ik reken altijd een marge van 20 minuten bij mijn reistijd, anders kom ik gewoon te laat op het werk of mijn afspraken. Bovendien is er door de werken in het station van Denderleeuw, maar één trap beschikbaar om de perrons te bereiken. Zelfs als de trein stipt aankomt, doen treinreizigers best hun sportschoenen aan om hun aansluiting op een ander perron te halen.”

Missen veel mensen hun aansluiting?

“Ik krijg veel mails en berichten van pendelaars die hun aansluiting missen. Scholieren die in Aalst of Ninove naar school gaan. Maar ook werkende mensen, leerkrachten, winkelbedienden, gezinshulpen, …. die bijna dagelijks een uur staan rond te draaien in het station van Denderleeuw. Het gaat over een traject van 15 kilometer. Iedereen moet kunnen rekenen op een degelijk en betaalbaar openbaar vervoer, zeker nu met de stijgende prijzen aan de pomp.”

Ik neem aan dat dit zeker op vroege of late uren voor de reizigers niet aangenaam is?

“Op de grote assen tussen Gent, Aalst en Brussel zijn er op de vroege en late uren extra treinen bijgekomen. Woon je er buiten? Dan blijf je in de kou staan. Laat is ook relatief. Op de Lijn 82 tussen Aalst en Burst vertrekt de laatste trein om half zeven. Wie iets na vijf uur in Brussel vertrekt, geraakt al niet meer thuis. Nochtans sta je met de trein op 16 minuten in Burst. Ik begrijp ook niet waarom de dienstregeling niet wordt aangepast aan de werkuren van de bedrijven op de industrie- en KMO-zone langs het station van Mere. Die bedrijven schreeuwen om personeel. Een beter treinaanbod zou mensen over de streep kunnen trekken.”

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.