An Rens

HR-coach Ann Rens: “Bevraag op regelmatige basis wat je chauffeurs belangrijk vinden”

An Rens

Taxichauffeurs aanwerven en aan boord houden is een hele opgave. Het laatste wat je dan wil is dat de taxichauffeur een burn-out oploopt. Hoe kan je dat voorkomen? We praten met Ann Rens van HR-partner en loopbaancentrum POP Consult & Coaching (popconsult.be). Zij geeft onder meer HR advies aan KMO’s en loopbaanbegeleiding.

Hoe kunnen taxibedrijven nieuwe taxichauffeurs aanwerven?

“Veel werkgevers hebben moeite om personeel te vinden. Ook voor taxichauffeurs staan er heel wat vacatures open. Veel hangt af hoe je als werkgever communiceert. Plaats je bedrijf zelf in de picture met wat je je mensen biedt. Kom daar mee naar buiten. Veel KMO’s dragen zorg voor hun mensen, en bieden heel wat extra’s, maar komen daar te weinig mee naar buiten. Wat heel goed werkt om kandidaten aan te trekken, is een filmpje maken over je organisatie en zo laten zien aan geïnteresseerde kandidaten wat de job inhoudt. Zo een filmpje delen via je website of social media, zeker ook laten delen door de mensen die al bij je werken. De VDAB maakte enige tijd terug een info filmpje over het beroep van taxichauffeur. Dat kan je eventueel ook delen met een eigen tekst van je taxibedrijf bij of gebruiken als inspiratie om zelf een filmpje te maken.”

Hoe komt het dat werknemers niet tevreden zijn met hun job? Wat kan je daar als werkgever aan doen?

“Beste tip die ik hierrond kan geven: bevraag je medewerkers. Vorig jaar begeleidde ik een bedrijf. Dat bedrijf had veel voordelen aan hun werknemers gegeven, zoals hospitalisatieverzekering, groepsverzekering en maaltijdcheques… Zo goed als alle meest voorkomende voordelen dus. Toch waren de werknemers niet tevreden. We hebben toen een bevraging gedaan. Wat bleek? De werknemers hadden maar 20 wettelijke verlofdagen en hadden meer interesse in bijkomende vakantiedagen dan in een bijkomend geldelijk voordeel. Bevraag dus eerst wat je mensen willen vooraleer je een bepaald voordeel aanbiedt. En als je een voordeel geeft, laat dan goed weten aan je medewerkers wat het inhoudt. Heel wat medewerkers weten te weinig wat hun groepsverzekering bijvoorbeeld allemaal inhoudt.”

Wat kan je doen om burn-out bij taxichauffeurs te voorkomen?

“Taxibedrijven werken in een heel specifieke context met heel wat belastende factoren. Ik denk dan aan: rond de klok bereikbaar zijn, lange werkdagen, werken in shiften, omgaan met agressieve klanten, tijdsdruk, fysieke belasting door het vele zitten, en uiteraard constant in het  verkeer. Ergonomie en  uurroosters zijn zeker een aandachtspunt. Afwisselende shiften raken aan het slaapritme van mensen. Je kan die uurroosters als werkgever uiteraard niet skippen. Maar, wees er als taxibedrijf transparant over en communiceer er duidelijk over. Zeker belangrijk om starters een realistisch beeld van de job voor te houden.

Maar, wat voor de ene medewerker als een belastende factor wordt ervaren, kan voor de andere weer positief zijn. Dus vooraleer je als werkgever bepaalde acties zou nemen, ook weer belangrijk je medewerkers te bevragen. Zelf krijg ik bijvoorbeeld stress om in Brussel rond te rijden met mijn wagen, maar de keren dat ik in Brussel een taxi neem, valt me meteen de rust op van de taxichauffeurs. Als ik een praatje met hen maak, dan benoemen zij vooral de vrijheid in hun job en de fijne klantencontacten als pluspunt. De laatste taxichauffeur waar ik mee sprak, gaf aan dat zijn job het moeilijk maakt er een gezonde levensstijl op na te houden: zijn zittend beroep en werkritme maakt dat hij eerder kiest voor een snelle snack en ongezonde tussendoortjes. Proberen als werkgever ook hier acties aan te koppelen, zal zeker de vitaliteit van je mensen ten goede komen. Voor dergelijke bevragingen of acties rond ‘werkbaar werk’ en ‘vitaliteit’ kunnen bedrijven trouwens vaak beroep doen op subsidies van de overheid om zulke projecten deels mee te financieren.

Hoe kan je je taxichauffeurs beter wapenen tegen agressieve klanten?

“Probeer je taxichauffeurs daarin te begeleiden. Organiseer bijvoorbeeld cursussen om je personeel te laten weten hoe ze met agressieve klanten moeten omgaan. Een opleiding in hoe omgaan met klanten in al zijn aspecten versterkt zowel beginnende als meer ervaren chauffeurs. Klantencontacten verlopen jammer genoeg niet altijd zo vlot en vanzelfsprekend als verwacht. Wanneer je chauffeurs voldoende zelfzeker zijn in klantencontacten, neemt dit een deel van hun werkstress weg. Ook zelfstandige taxichauffeurs raad ik aan om daar begeleiding in te zoeken om zich daar beter tegen te wapenen. Je kan een cursus assertiviteit of hoe omgaan met agressieve klanten volgen.”

Je bent zelf een coach. Hoe werk je?

“Oplossingsgericht en praktisch, dat zijn dus de kernwoorden bij mijn coaching en consultancy. Ik ben niet de coach of consultant die mensen om de oren slaat met dat werken je passie moet zijn of met theoretische begrippen of concepten. Ik probeer met gezond verstand te kijken naar wat er zich afspeelt binnen de mens en de organisatie zonder me te veel laten leiden door nieuwe hypes en trends.”

Welke diploma’s behaalde je?

“Ik startte met een diploma Maatschappelijk Werker optie Personeelswerk en vulde dat in de loop van de jaren aan met heel wat HR en coach opleidingen. Ik heb meer dan 25 jaar ervaring in personeelszaken. Ik ben dus wat men noemt een echte ‘HR madam’. Mijn zaak POP Consult & Coaching is ook een door de VDAB erkend loopbaancentrum. Dat maakt dat het voor werknemers en zelfstandigen mogelijk is om loopbaancoaching bij ons via het systeem van loopbaancheques te betalen. Bij POP Consult & Coaching ondersteunen we KMO’s en mensen om hun talenten duurzaam inzetbaar te houden. Mensen en organisaties zien groeien, daar doe ik het voor!”

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.