Brussel mobiliteit

Winterprik : eerste preventieve strooibeurten in Brussel

: prise de vue - datum opname : hiver – winter 2020 Copyright : Peter Van Laedeseele

Het winterseizoen is begonnen en Brussel Mobiliteit heeft zondagavond de eerste preventieve strooibeurt uitgevoerd om de veiligheid van de weggebruikers te garanderen.

De personeelsleden van de Regie der Wegen van Brussel Mobiliteit staan 24 uur per dag paraat om ook bij winterse omstandigheden een vlotte verkeersdoorstroming te verzekeren. Ze volgen de weersomstandigheden en -voorspellingen op de voet om, hoofdzakelijk ’s nachts, preventief te kunnen strooien. ​Elke Van den Brandt, Brussels Minister van Mobiliteit en Openbare Werken: “Ons doel is de mobiliteit en de veiligheid van alle weggebruikers te garanderen: automobilisten, motorrijders, openbaarvervoerreizigers, fietsers, voetgangers…, zelfs bij zeer slechte weersomstandigheden. Tegelijk willen we ook de impact van onze strooibeurten verminderen. Zo wordt het zout niet langer over de weg vervoerd maar over de waterweg via de Haven van Brussel.”

800 km

Het hele Brusselse gewestwegennet telt meer dan 800 km en Brussel Mobiliteit heeft dit verdeeld in 17 circuits. Een volledige strooibeurt kost 3,5 uur en er is 85 ton zout voor nodig. Brussel Mobiliteit staat in voor het sneeuw- en ijsvrijhouden van alle gewestwegen: hoofdwegen, grote kruispunten, tunnels en viaducten. Sarah Vanschoenbeek, verantwoordelijk voor de Regie der Wegen: “Gezien de zachte winters van de afgelopen jaren beschikken we over een volledige zoutvoorraad. Die bedraagt 6.000 ton, verdeeld over drie opslagplaatsen, die intussen ook allemaal voorzien zijn van een pekelstation. Dankzij onze weerinfrastructuur krijgen we ook een zeer precies beeld van de exacte bodemgesteldheid. Er werd trouwens een weerstation geïnstalleerd op de Ring R0 in Anderlecht omdat deze zone bijzonder gevoelig is voor vochtigheid en vorst.”

Circuits

Naast de 17 grote circuits voor het strooien van de wegen zijn er 18 bijkomende circuits voor het verwijderen van sneeuw van fietspaden, en dit net groeit elk jaar. Voor fietspaden worden kleinere machines gebruikt ​ waarmee sneeuw soepel en snel verwijderd kan worden met een specifieke zoutsoort. Zo wil Brussel Mobiliteit fietsers aanmoedigen om ook in de winter te blijven fietsen! Houten voetgangersbruggen worden met dezelfde zorgvuldigheid behandeld.

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.