Birgit Govaert

Burn-out-coach Birgit: “Als werkgever ben je ook verantwoordelijk voor het welzijn van je personeelsleden”

Birgit Govaert

Taxichauffeurs lopen ook het risico om tegen een burn-out aan te lopen. Hoe kunnen we dat voorkomen? We praten met Birgit Govaert, stress-, burn-out- en loopbaancoach bij BGreat.

Wanneer krijgen we een burn-out?

“Je krijgt geen burn-out van de ene dag op de andere. Veel mensen denken dat je enkel een burn-out krijgt als je te veel werk hebt. Maar dat is niet zo. Er moet steeds een evenwicht zijn tussen draagkracht en draaglast. Als er geen evenwicht meer is, kan je een burn-out krijgen. Als stresskrachten te lang gaan duren, geraak je overspannen en kan je uiteindelijk een burn-out krijgen.

Kan je enkele concrete voorbeelden geven?

“Burn-out kan je bijvoorbeeld krijgen als je je job niet graag doet. Conflicten op het werk kunnen ook aan de basis liggen. Verbale en fysieke agressie kunnen dat ook veroorzaken. Niet genoeg erkenning en autonomie krijgen kan ook aan de basis liggen. Als mensen veel zelf kunnen regelen, verkleint de kans op een burn-out. Taxichauffeurs kunnen hun ritten vaak niet zelf plannen. Dat wordt allemaal ingepland.”

Hoe kan het bedrijf hun personeelsleden helpen om een burn-out te voorkomen?

“We zijn allemaal een stukje verantwoordelijk. Het bedrijf moet ook zelf nadenken of ze niet te veel vragen van de mensen. Vraag ook eens aan je chauffeurs: wat doe je graag? Doe je liever lange of korte trajecten? Rijd je liever in de stad of naar de luchthaven? Houd in de mate van het mogelijke rekening met wat ze graag hebben. Zie je dat een personeelslid het moeilijk heeft, negeer dan niet de signalen maar ga in gesprek met hem/haar! Toon begrip, luister en zoek samen naar oplossingen. Als werkgever ben je ook verantwoordelijk voor het welzijn van je personeelsleden. Met opleidingen kan je hen leren stress te herkennen bij zichzelf en verschillende tools aanleren om stress bij zichzelf te verlagen.”

Veel taxichauffeurs werken vaak in shiften: kan dit ook voor stress zorgen?

“We weten dat wie ruim op voorhand zijn uurrooster krijgt, veel minder stress heeft. Maar wie zijn uren pas een paar dagen op voorhand krijgt, ontwikkelt net veel stress. Mensen die van structuur en regelmaat houden, krijgen stress van zo’n laattijdig doorgegeven uurrooster. Laattijdige wijzigingen geven ook spanningen op familiaal vlak.”

Je raadt taxibedrijven aan om niet altijd dezelfde chauffeur te laten invallen. Hoezo?

“Het zijn vaak dezelfde mensen die moeten invallen. Dat betekent dat die continu over hun grens gaan. Perfectionisten, ambitieuze mensen of mensen die moeilijk neen kunnen zeggen, zijn gevoelig aan burn-out. Het zijn net je goede medewerkers die altijd heel gedreven en loyaal zijn en vaak over hun grens gaan, die een burn-out krijgen, niet de luieriken.”

Hoe moeten we omgaan met druk verkeer?

“Taxichauffeurs moeten snel ter plaatse zijn. Aanhoudende stress – door files – kan aan de basis liggen van een burn-out. We staan machteloos tegen files. Door je op te jagen, gaat de file niet rapper voorbij. Je opjagen heeft geen zin.  Laat het los, je kan het niet veranderen. Focus op je ademhaling. Probeer langer uit te ademen dan in te ademen – gemiddeld 6 ademhalingen per minuut. Je gaat je hartslag verlagen en in een rustige modus geraken. Het is één van de makkelijkste methodes.”

Het is belangrijk om goed te ontspannen. Wat raadt u aan?

“Ga in je vrije tijd bewegen. Trek de natuur in… Ga naar vrienden. Zo maak je herstelhormonen aan. Bekijk in je vrije tijd geen e-mails. Zet je gsm af. Het gaat tenslotte om de kwaliteit van je vrije  tijd. Zo kan je lichaam  recupereren. Dagdroom en kijk rond. Een bedrijf stoort zijn mensen dus best niet in hun vrije tijd. Stel dat een taxichauffeur zich wil ontspannen, maar steeds moet inspringen: dan neem je zijn ontspanning af. Het is net die ontspanning die voorkomt dat hij niet gaat uitvallen.”

Birgit, kan je nog iets over jezelf vertellen? Wat doe je precies?

“Ik geef training en coaching rond stress en burn-out. En in deze context doe ik ook vaak loopbaanbegeleidingen. Ik werk zowel voor bedrijven, ondernemers als particulieren. Daarnaast doe ik ook veel re-integratiebegeleidingen van langdurig afwezigen die opnieuw het werk willen hervatten.”

Hoe zien je coachings eruit?

“Mijn coachings en trainingen zijn steeds realistisch en praktisch. Ik baseer me op wetenschappelijk aangetoonde methodes en zal ook altijd zoeken naar praktische en haalbare technieken die de cliënten kunnen toepassen op het werk. Bij re-integratie vind ik het belangrijk dat er vanuit een win-win houding wordt gewerkt. Het moet zowel voor de medewerker als voor de werkgever haalbaar zijn.”

Wat is je stijl?

“Aanmoediging, openheid en enthousiasme kenmerken vooral mijn stijl tijdens training en coaching. Ik zal de kracht in de andere aanspreken om tot effectieve gedragsveranderingen te komen. Ik pak niet uit met grootse theorieën maar kies voor een no-nonsense aanpak gevoed door een jarenlange ervaring in de bedrijfswereld.”

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.