Ketens Car Cleaning

Tips voor goede reiniging wagen: “Wees er snel bij als een klant heeft overgegeven”

Ketens Car Cleaning

Taxivoertuigen worden bij voorkeur regelmatig gereinigd. Maar hoe pak je die reiniging nu het best aan? Pieter Kenens van Kenens Car Cleaning – een bedrijf uit Zolder dat voertuigen professioneel reinigt – geeft enkele tips.

Waar moeten taxibedrijven op letten bij de reiniging van hun wagen?

“Uiteraard dat de binnenkant zo proper mogelijk is. Bij een taxibedrijf zien de zetels, de tapijten, de deurgrepen en de instaplijsten het meeste af. Als ik in een wagen stap, stoort het mij bijvoorbeeld als de kiertjes, bijvoorbeeld een deuropening of clips van een gordel, niet goed gereinigd zijn. Iemand die zijn wagen niet goed reinigt, zal daar kruimels tegen komen.”

Wat stoort je nog?

“Het stoort me ook als vensters niet goed gereinigd zijn, bijvoorbeeld als kinderen er met hun handen op gezeten hebben. Dat zijn zaken waar ik steeds op let. Een taxichauffeur kan natuurlijk niet na elke klant zijn wagen reinigen. Ik denk toch dat het belangrijk is om dit dagelijks of om de paar dagen te doen.”

Welke voorvallen of problemen maak je mee?

“Ik denk aan zaken die gemorst zijn. Veel taxichauffeurs hebben alcoholgel gebruikt om hun wagen te ontsmetten. We zien wel veel ingebrande vlekjes, door de alcohol. Die gaan er niet meer uit. De meeste lederen zetels zijn in de fabriek geverfd. Als je daar een alcohol druppel op laat vallen, dan veroorzaakt dat brandvlekjes. Die krijg je er niet meer uit.”

Welke vlekken komen jullie nog tegen?

“Koffievlekken van mensen die eten en drinken in een wagen. Meestal zien we de wagens ten laatste binnen de drie weken terug voor onderhoud. Het heeft dus bij ons niet de kans om schade te veroorzaken. Voor een taxibedrijf is dat hetzelfde. Poets je wagen regelmatig. Je kan je lederen zetels ook beschermen met een coating.”

Wat zijn de meest hardnekkige vlekken?

“Olie gebaseerde vlekken. Dan denk ik aan een vrouw die haar benen met bodylotion inwrijft en dan op een zetel gaan zitten. Die kreeg je er moeilijk uit.”

En wat met klanten die overgeven?

“Wees er snel bij. Wij zijn erbij gesprongen om te helpen. Na elke poetsbeurt spuiten we hoedanook een aangename geur in de wagen. Hoe vaker dat je dat doet, hoe langer de geur blijft hangen. Wij kiezen voor de natuurlijke geuren van Fresso. De geuren hiervan lijken sterk op die van Rituals.

En wat met de tapijten?

“Leg ze in de wagen tijdens de wintermaanden. We kiezen voor een rubberen tapijtje. Dat krijg je makkelijk proper. Stoffen tapijtjes krijg je minder vlot proper. Leg zeker ook een rubberen mat in de koffer.”

En wat met krassen op het interieur?

“We kunnen die minder zichtbaar maken met cockpitspray. Maar als de coating weg is, zijn de krassen weer zichtbaar en moet je opnieuw spuiten.”

Welke producten heb je allemaal?

“Wij hebben producten voor eender welk probleem dat je kan tegen komen, voor in en buiten de wagen. We hebben een allesreiniger waarmee je zowel zetels in leder, kunststof als stof mee kan aanpakken. Wij kopen die in vaten van 25 liter aan waardoor we die zelf kunnen verdunnen. We maken het product zo krachtig als nodig is. De producten die particulieren kunnen kopen zijn even krachtig, maar zijn al verdund. Er zijn vlekken die je met die particuliere producten er niet uit gaat krijgen.”

Met welke producten kunnen we onze wagen zelf reinigen?

Een standaard shampoo voor de buitenkant. Voor het interieur kan je kiezen voor Dreft, een allesreiniger of ontvetter indien je hier geen andere producten van voor handen hebt . Verdun dit dan wel sterk met water. Probeer het altijd eerst op een niet zichtbare plaats. Als het geen grote gevolgen heeft, kan je het op het hele oppervlak toepassen. Gebruik Dreft en dergelijke niet voor de buitenzijde.

Raadt u een carwash aan?

“Ik raad dat eigenlijk niet aan. De producten van een voorwas van een wasstraat zijn zo agressief dat een coating op de wagen meteen uitgewerkt is.”

Neemt u zelf ook een taxi?

“Ja, vaak in het buitenland. Het valt me op dat taxi’s vaak namaakleer op hun interieur hebben. Dat krijg je wel vlot proper.”

Werkt u soms met taxibedrijven samen?

“Het gebeurt dat een taxibedrijf ons contacteert. Meestal gaat het om chauffeurs die hun wagen zelf niet goed onderhouden. We maken dan de wagen proper in opdracht van het taxibedrijf. De factuur wordt dan aan de chauffeur gegeven.”

Pieter, kan je nog iets over jezelf vertellen?

“Door de jaren heen heb ik van mijn passie mijn beroep kunnen maken. Doordat ik de meeste klanten (particulier of professioneel) aan huis bedien, heb ik op korte tijd enorm veel bijgeleerd. Mijn specialiteiten zijn het zorgvuldig en nauwkeurig reinigen van interieuren, behandelen en sealen van lakwerken (kleien en waxen) en het polijsten van licht aangetaste koetswerken voorzien van waskrassen of oppervlakkige schade. Ik gebruik ook uitsluitend professionele producten waardoor de resultaten ook telkens optimaal zijn.”

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.