Johanna Dumon

Coach Johanna: “Taxichauffeurs mogen beter communiceren”

Johanna Dumon

Sommige taxichauffeurs zouden best wat meer moeite mogen doen om met hun klanten te communiceren. Dat zegt Johanna Dumon van In Balance, een adviesbureau dat onder meer managers, politici, coaches, acteurs en actrices verbindend leert spreken.

In Balance is een opleidings-, advies en coachingbedrijf dat zich richt op het optimaliseren van het gesproken woord, van leidinggevenden, professionals, politici en iedereen die meer impact wil creëren met zijn verbale communicatie. Het bureau In Balance geeft advies over inspirerend communiceren en leiding geven, professioneel spreken, spreken zonder stress, stijlvol spreken en spreken in teamverband. Het bureau geeft ook allerhande coachings en trainings op het gebied van communicatie.

Dag Johanna, neemt u zelf soms een taxi?

“Als ik terugkom van vakantie, neem ik soms een taxi om mij naar huis te laten brengen. Hoe langer de afstand, hoe beter de rit. De beleving is beter. In Brussel neem ik weleens een taxi voor een korte rit als ik er een opleiding moet geven. Ik vind de taxichauffeurs meestal heel onpersoonlijk, afstandelijk en onvriendelijk, vooral bij korte ritten. Ik zit als vrouw vaak alleen in een taxi en ik merk dat taxichauffeurs niet altijd goed weten hoe ze zich moeten gedragen. Ik heb er niet zo’n goede ervaring mee. Misschien hebben ze nooit een opleiding communicatie gekregen?”

Voelt u zich als vrouw dan soms onveilig in een taxi?

“Als vrouw heb ik niet vaak schrik. Als ik alleen in Brussel kom, voel ik me wel onveilig. Je zit er met een man alleen in een auto. Er gaat me niks overkomen? Als ik een taxi neem, wil ik een stukje veiligheid voelen. Maar dat voel ik niet. Ze stellen me onvoldoende op mijn gemak. Bij korte ritten wil ik snel ter plaatse zijn en een gevoel van vertrouwen hebben. Dat gevoel heb ik niet. Nochtans zou de chauffeur me beleefd kunnen aanspreken: wat kan ik voor u doen? Waar moet ik u brengen? Zit je comfortabel? Lukt alles? Kan je met je benen weg? Iedereen die in een taxi stapt, moet zich veilig voelen en binnen het juiste tijdstip op zijn bestemming komen.”

Wat loopt er dan mis?

“Als je een koffer bij hebt, doen de taxichauffeurs niet de moeite om uit te stappen om de bagage in de koffer te laden. De deur openen en mensen laten instappen is het minimum dat ze kunnen doen. Ze vragen waar ik naartoe moet en ze beginnen te rijden zonder iets te zeggen. Ze zeggen vaak geen woord. Ze moeten geen persoonlijke verhalen vertellen, maar ze zouden toch iets kunnen zeggen over hoe lang de rit duurt en hoeveel kilometer er gereden moet worden. Als ze een andere weg moeten nemen – om bijvoorbeeld sneller ter plaatse te zijn – mogen ze dat ook zeggen. Maar ze zeggen niets. Het is niet aan mij als klant om het gesprek te openen. Het is aan hen. Het gaat over impact creëren en vertrouwen uitstralen.”

Jullie geven met In Balance zelf trainingen en coachings. Kan je daar iets meer over vertellen?

“Als enige in België benaderen we verbale communicatie vanuit een holistische benadering. Dit betekent dat we niet alleen stem, dictie en presentatievaardigheden technisch benaderen, maar dat we het hele mentale functioneren onder de loep nemen. Uit ervaring weten we dat de totaalaanpak – zijnde mentale training, spreektechnische training en presentatietraining- tot succesvolle resultaten leidt. Uiteraard wordt de mens met zijn persoonlijke balans en authenticiteit hier niet uit het oog verloren. Indien we onze klanten  gerichte coachings en opleidingen geven, ligt de nadruk op verbindend spreken en communiceren. Dit creëert een sterker wederzijds vertrouwen met een win-win voor beide partijen. Een tevreden klant koopt meer diensten en vertelt het verder.”

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.